Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De langste trein

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De langste trein

3 minuten leestijd

Wachten voor een overweg is nooit leuk, zeker niet wanneer de trein 7,3 kilometer lang is. Gelukkig is de kans daarop in Nederland niet zo groot. De langste personentrein had hier 'slechts' een lengte van 1,6 kilometer. Het record staat op naam van de Belgen.

De Nederlandse trein van 1,6 kilometer -toen de "langste reizigerstrein ter wereld"- met zestig intercityrijtuigen, rijdt in 1989 van het rangeerstation Rotterdam-Kijfhoek naar Eindhoven-Beukenlaan. Dit ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de NS. Een elektrische locomotief van de serie 1600 (nu 1800), bekend van de intercitytreinen, trekt daarbij in z'n eentje een gewicht van 2597 ton.

Sinds 1991 staat het wereldrecord op naam van de Belgen. Met zeventig rijtuigen en een lengte van 1,7 kilometer vertrekt op 27 april een reizigerstrein van Gent naar Oostende. Ook hier staat niet meer dan één loc voor de stoet.

Goederentrein

Toch vallen beide treinen in het niet bij de langste goederentrein ter wereld. Die rijdt in Australië op 21 juni 2001, de kortste dag van het jaar op het zuidelijk halfrond.

Acht diesellocomotieven met elk een vermogen van 6000 paardenkracht trekken 7,3 kilometer trein over een traject van 276 kilometer. Twee diesels staan aan de kop, de overige zes rijden tussen de wagons.

De rit verloopt niet zonder problemen. Bij een beklimming van een helling breekt de trein in tweeën door enkele zwakke koppelingen tussen de wagons. Twee extra locomotieven zijn nodig om de treindelen bij elkaar te brengen en verder de heuvel op te duwen.

Het oponthoud neemt vier uur in beslag. De trein doet er uiteindelijk veertien uur over om de afstand van 276 kilometer te overbruggen. Sta je in de woestijn net voor een spoorwegovergang? Even zestien minuten wachten.

Deze Australische trein is niet alleen de langste, maar ook de zwaarste ooit. Leeg wegen de 682 wagons met de acht locomotieven ongeveer 20.000 ton. Met ruim 80.000 ton ijzererts in de wagons komt het totaalgewicht boven de 100.000 ton.

Eenmalig

Net als bij de Nederlandse en Belgische treinen gaat het hier om een eenmalige actie. De Australische ijzerertsmaatschappij BHP Iron Ore wil een nieuw regelsysteem testen voor extreem lange treinen. Een vermelding in "Guinness World Records" is daarbij een leuk extraatje.

Een lange trein die wel dagelijks rijdt, is een personen-/goederentrein in Mauretanië, door reisbureaus's vaak als "de langste trein ter wereld" betiteld. Tweemaal per dag maakt de trein de reis van de ijzerertsmijnen in Zouerate naar de stad Nouadhibou en weer terug. De ertstrein is heel wat sneller dan de Australische variant. Binnen tien uur legt hij de afstand van pakweg 600 km af.

De Mauretanische trein bestaat meestal uit drie locomotieven, tussen de 100 en 200 wagons en een drietal personenwagons. Die hangen achter de ertstrein omdat het Afrikaanse land slechts één spoorwegverbinding rijk is. Dat de trein niet primair voor reizigersvervoer bestemd is, blijkt wel uit het station. Het is niet veel meer dan een afdakje, zonder perron en afrastering.

Een gratis retourtje Zouerate-Nouadhibou met de langste trein ter wereld is mogelijk. De reiziger moet dan kiezen voor een lege ertswagon. Elke vorm van comfort ontbreekt. Na urenlang hobbelen in de open bakken komt het woestijnzand tot in de kleinste kiertjes van de kleding. Toch is deze trein een belangrijke toeristische attractie van Mauretanië.

In Extreem komt elke twee weken een bouwwerk, een natuurverschijnsel, een technisch hoogstandje of iets anders aan bod dat zijn weerga niet of nauwelijks kent. Eerdere afleveringen van deze serie zijn te vinden in onze digitale krant, www.refdag.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

De langste trein

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken