Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Enschede niet schuldig aan vervuilen van kanaal"

2 minuten leestijd

ENSCHEDE (ANP) - Enschede acht zich niet aansprakelijk voor de vervuiling van het Twentekanaal als gevolg van de brand bij bandenfabriek Vredestein eind augustus. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat niet de gemeente, maar de provincie Overijssel verantwoordelijk is voor de milieuvergunning voor Vredestein.

Dat liet het gemeentebestuur gisteren weten naar aanleiding van vragen van de gemeenteraad over de aansprakelijkheid voor de vervuiling. Daarmee pareert Enschede de kritiek van de VROM-inspectie dat gemeente en provincie aansprakelijk zijn voor het ontbreken van een bluswateropvang bij Vredestein. Daardoor stroomde veel vervuild bluswater het Twentekanaal in, waardoor er sinds augustus geen scheepvaart mogelijk is tussen de sluis bij Hengelo en Enschede.

Volgens een wettelijke regeling voor de opslag van gevaarlijke stoffen had er een opvangbak van maximaal 650 kuub moeten zijn aangebracht. Dat was overigens niet voldoende het bluswater voor de brand bij de bandenfabrikant op te vangen.

Volgens Rijkswaterstaat (RWS) blijft het kanaal tussen de sluis bij Hengelo en Enschede voorlopig gesloten voor de scheepvaart. Vredestein heeft 3000 kilo vervuild slib in het kanaal laten verwijderen. Volgens directeur J. Mos heeft de fabrikant daarmee aan haar verantwoordelijkheid voldaan.

Het bureau Tauw, dat de sanering voor Vredestein voorbereidde, zei dat het vervuilde water werd afgebakend en gesaneerd. Rijkswaterstaat zegt echter bewijzen te hebben dat verderop in het kanaal ook giftige stoffen van Vredestein zijn aangetroffen. "Tussen nu en twee weken krijgen we de resultaten van een scan die we van de kanaalbodem hebben gemaakt. Die gegevens zullen uitwijzen of we weer met Vredestein afspraken moeten maken over de verdere aanpak van de sanering en de aansprakelijkheid. Wij hanteren het principe: de vervuiler betaalt", stelt de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Enkele bedrijven langs het Twentekanaal hebben bezwaar aangetekend tegen het besluit om het kanaal nog enige maanden gesloten te houden. Het resultaat van het bezwaarschrift is nog niet bekend. De bedrijven lijden forse schade.

Rijkswaterstaat heeft inmiddels vastgesteld dat het water niet meer gevaarlijk is voor mens en dier. Roeiboten mogen het deel tussen Enschede en Hengelo weer bevaren. Drinkwaterinname is nog niet mogelijk, maar volgens RWS is de kwaliteit van het water zodanig verbeterd dat dat bijna kan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken