Bekijk het origineel

Opta pakt misstand telecomsector aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Opta pakt misstand telecomsector aan

Te veel bellers wisselen ongewild van aanbieder

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Telecombedrijven doen nog steeds te weinig om te voorkomen dat bellers ongewild van telefonieaanbieder veranderen. Zij moeten strengere maatregelen nemen om deze praktijk, slamming genoemd, te stoppen.

Dat heeft telecomtoezichthouder Opta gisteren gezegd. Volgens de Opta zijn KPN Telecom en belbedrijven met goedkopere tarieven zoals Tele2, Scarlet en Versatel er onvoldoende in geslaagd in onderling overleg tot een aangescherpte gedragscode tegen slamming te komen.

De waakhond voor telefoon- en postbedrijven neemt daarom het heft in eigen hand. "Belbedrijven die aan slamming doen, krijgen voortaan sancties opgelegd", aldus de Opta. Volgens een woordvoerder moeten de bedrijven wel in onderlinge contracten bepalen hoe hoog de straffen worden. De sanctie mag echter niet te laag zijn.

Consumenten kunnen naast KPN kiezen uit verschillende aanbieders van vaste telefonie. Het komt regelmatig voor dat klanten ongevraagd van aanbieder wisselen. In veel gevallen hebben de concurrenten van KPN dan fouten gemaakt bij het doorgeven van de telefoonnummers. Maar volgens de aanbieders zelf maakt ook KPN fouten die slamming tot gevolg hebben.

De Opta schat op basis van een steekproef dat hier jaarlijks tot 2500 mensen het slachtoffer van worden. "Slamming is hiermee een klein maar hardnekkig probleem. Ieder geval is er een te veel."

De Opta zei in november vorig jaar dat KPN eerst moet controleren of het juiste nummer wordt omgezet naar de andere belbedrijven. KPN schoof die verantwoordelijkheid echter terug naar deze bedrijven.

Daarnaast kondigde KPN aan vanaf februari alleen maar klanten om te zetten die via een antwoordkaart verklaren een andere aanbieder te willen. De Opta heeft nu bepaald dat KPN dat niet mag eisen. "Dat zou te veel afbreuk doen aan de mogelijkheid van eindgebruikers om snel en gemakkelijk over te stappen op een andere aanbieder." KPN betreurt de beslissing omdat het volgens het bedrijf een effectieve manier is om slamming tegen te gaan.

KPN juicht het toe dat de Opta nu wil dat alle telecombedrijven consumenten beter gaan informeren over de regels die gelden over de belbedrijven met goedkopere tarieven.

"De bedrijven moeten hun klanten voorzien van een telecombijsluiter met essentiƫle informatie", aldus de toezichthouder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Opta pakt misstand telecomsector aan

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 24 februari 2004

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken