Bekijk het origineel

Surfen met gsm weinig populair

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Surfen met gsm weinig populair

2 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - Internetten met de mobiele telefoon is weinig populair. Het aandeel van dataverkeer in de totale omzet is relatief klein, ondanks inspanningen van onder meer KPN en Vodafone om mobieltjes met internetdiensten te slijten.

Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde omzetcijfers over de markt voor mobiele telefonie van Telecom.paper.

De omzet met datadiensten bij KPN kwam het afgelopen jaar uit op 192 miljoen euro (135 miljoen in 2002), waarvan het grootste deel bestond uit sms-berichten. De totale omzet in mobiele telefonie bij KPN bedroeg 2,3 miljard euro.

KPN zette het afgelopen jaar met veel bombarie bijna 900.000 i-mode-toestellen in de markt, telefoons met internetdiensten. "Die toestellen zijn veel weggegeven", aldus directeur E. Achterberg van Telecom.paper. "Consumenten weten nog niet hoe ze die diensten moeten gebruiken. Internetten met de mobiele telefoon is niet van de grond gekomen. Het loopt geen storm. Ik verwacht daar in de toekomst echter meer van."

Ook concurrent Vodafone was het afgelopen jaar flink in de weer met internetdiensten voor het mobieltje. Bij die onderneming bleef de omzet uit datadiensten in Nederland steken op 165 miljoen euro (was 120 miljoen), waarvan het overgrote deel voor sms. De totale omzet bij Vodafone in Nederland kwam volgens Telecom.paper uit op 1,6 miljard euro.

De totale markt voor mobiele telefonie was vorig jaar goed voor 5,4 miljard euro. Dat is een stijging van liefst 14 procent ten opzichte van 2002. Steeds meer Nederlanders kregen een mobieltje. Eind vorig jaar waren er 13,1 miljoen mobiele telefoons in omloop tegen 11,8 miljoen een jaar eerder.

De grote winnaar van 2003 was T-Mobile. Het marktaandeel van de onderneming klom van 12,2 procent in 2002 naar 15,1 procent in 2003. Daarmee groeide de voorsprong ten opzichte van Telfort en Orange. Vodafone en KPN zagen klanten weglopen. Het marktaandeel van KPN was vorig jaar 38,4 procent, tegen 41 procent in 2002. Vodafone wist bijna een kwart van de klanten aan zich te binden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 maart 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Surfen met gsm weinig populair

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 maart 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken