Bekijk het origineel

Air France en KLM vieren hun fusie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Air France en KLM vieren hun fusie

4 minuten leestijd

PARIJS - Ook voor het KLM-personeel is het wennen. "Dames en heren, welkom aan boord. Deze vlucht van KLM Cityhopper wordt uitgevoerd in samenwerking met Northwest", zegt een stewardess op weg naar Parijs. En op de terugweg? "Dames en heren, deze vlucht wordt uitgevoerd in samenwerking met Air France." Voorin knikt topman Van Wijk tevreden. De fusie is een feit.

Air France-KLM bouwde gisteren een klein feestje. 's Ochtends vierden ze de notering van Air France-KLM op de beursvloer van Amsterdam, 's middags gaven de gefuseerde maatschappijen hun eerste visitekaartje af tijdens een persconferentie in Parijs. De Fransen hebben op dit moment bijna 90 procent van de aandelen KLM in handen.

De overname verloopt daarmee vooralsnog vlekkeloos. De oorspronkelijke tijdsplanning heeft uiteindelijk maar twee weken vertraging opgelopen. Eind september kondigde het duo zijn plannen aan. Ruim zeven maanden later is de zaak in kannen en kruiken.

In september treedt KLM officieel toe tot de SkyTeam-alliantie, het samenwerkingsverband van Air France, Delta Airlines en Alitalia. Op dat moment moet ook de oprichting van de holding Air France-KLM rond zijn. Daaronder komen beide bedrijven als werkmaatschappijen te hangen. Tot die tijd is KLM een dochteronderneming van het nu geprivatiseerde Franse luchtvaartbedrijf.

Air France-topman Spinetta en KLM-collega Van Wijk zetten vaart achter hun fusie. Gisteren presenteerden ze de strategie van hun gezamenlijke onderneming. Vrolijk, vriendelijk, ontspannen. Voor het slagen van een overname is het van wezenlijk belang dat de top door één deur kan. De werkvloer volgt dan -hopelijk- vanzelf.

De onderlinge hartelijkheid is niet gespeeld, verklaarde Van Wijk gistermiddag desgevraagd. "We kennen elkaar al een jaar of zeven. Spinetta belde me gisteren nog in de auto. Ik pakte op met: Ha, baas. Hij reageerde verontwaardigd: "Nee Leo, we doen het samen." Ik zei: "Goed, baas." Ik weet dat hij het vervelend vindt als ik hem zo aanspreek. Daarom prikkel ik 'm daar af en toe even mee."

Met de overname ontstaat het grootste machtsblok in de luchtvaart qua omzet (19,2 miljard euro) en de nummer drie in aantallen vluchten en passagiers, na American en United Airlines. SkyTeam telt na toetreding van KLM een marktaandeel van 21 procent. Alleen Star Alliance van Lufthansa en partners is met 22 procent een tikje groter. Spinetta ligt daar niet wakker van. "In alle belangrijke delen van de wereld vervullen wij een marktleidersrol."

Air France-KLM vliegt naar 225 bestemmingen. De nieuwe aanpak is eenvoudig. Op overlappende langeafstandsbestemmingen wordt alleen nog gevlogen door de maatschappij die een dagelijkse dienst kan leveren. Verder verdelen de twee bedrijven hun vluchten tussen Schiphol en Charles de Gaulle beter over de dag, waardoor een soort shuttledienst moet ontstaan.

De twee maatschappijen zijn druk bezig hun netwerken op elkaar af te stemmen. Air France staakt daarbij de vluchten naar Manilla, KLM laat Turijn, Casablanca en Caracas schieten. Passagiers uit Nederland voor deze bestemmingen moeten voortaan via Parijs reizen.

Air France en KLM werken op dit moment aan de verdere verdieping van hun krachtenbundeling. Daarbij moet Air France kunnen samenwerken met Northwest Airlines en Continental (partners van KLM) en KLM met Delta Air Lines (partner van Air France). Van Wijk verwacht hierdoor grote kostenbesparingen.

De Amerikaanse kartelautoriteiten moeten toestemming geven voor de samenwerking. Van Wijk is daar optimistisch over. "Ook in de VS zijn de autoriteiten ervan doordrongen dat er uiteindelijk maar drie machtsblokken in de luchtvaart overblijven." Bovendien stemden de autoriteiten ook vrij snel in met de overname van KLM door Air France.

De plannen van Spinetta en Van Wijk zijn ambitieus. Air France-KLM verwacht over vijf jaar zo'n 500 miljoen euro per jaar besparen. Spinetta denkt dat de synergievoordelen nog hoger zullen uitvallen. De 500 miljoen noemde hij gisteren "conservatief en voorzichtig." Voor Van Wijk is dit slechts een begin. "Uiteraard moet dit meer kunnen worden."

Air France-KLM zoekt geen besparingen in het schrappen van banen. Spinetta herhaalde gistermiddag zijn belofte dat er geen werkgelegenheid verloren gaat. Deze toezegging is echter net zo hard als de economische werkelijkheid. Grijpt de malaise in de luchtvaart om zich heen, dan ontkomt ook de nieuwe maatschappij niet aan pijnlijke maatregelen. De intentie van de "new leading airlines group" is echter te groeien.

KLM hoeft niet te vrezen voor haar naam. Spinetta: "Het zou fout zijn om merknamen als Air France en KLM weg te gooien."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Air France en KLM vieren hun fusie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 mei 2004

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken