Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Scholen moeten vrij zijn in opzet basisvorming"

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Scholen moeten zelf kunnen beslissen over de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. De overheid moet stimuleren dat scholen zelf het onderwijs ontwikkelen.

Dat staat in een gisteren verschenen rapport van de Taakgroep Vernieuwing Basisvorming. De taakgroep pleit ervoor veel regels en voorschriften af te schaffen en het aantal kerndoelen te verminderen.

De taakgroep wil scholen de vrijheid geven meer of minder klokuren les te geven. Hij denkt aan minimaal 950 uur per jaar en maximaal 1150. Momenteel geldt een wettelijke gemiddelde van 1067 klokuren. Bij de aanbieding van het rapport zei minister Van der Hoeven (Onderwijs) van plan te zijn de bepalingen voor de tijden aan te passen.

Taakgroepvoorzitter H. Meijerink erkent dat de leerlingen in de problemen kunnen komen als op hun veertiende "de knop om moet" en er voor het examen moet worden "gestampt." Veranderingen in het eindexamen behoorden echter niet tot het onderzoek van de adviesgroep.

Volgens het advies moeten leerlingen in de eerste twee jaar van het vmbo les krijgen in een tweede moderne vreemde taal naast het Engels. Een uitzondering geldt voor de leerlingen die naar de basisberoepsgerichte leerweg gaan en leerlingen in het leerwegondersteunend onderwijs.

De Algemene Onderwijsbond is in grote lijnen positief over het rapport. De AOb ziet nog wel knelpunten: het belang van het eindexamen, de nadere invulling van de bekwaamheidseisen in het kader van het samenvoegen van vakken tot leergebieden, het overleg tussen schoolleiding en personeel, en de financiën.

Scholen moeten volgens de taakgroep meer samenhang aanbrengen tussen de verschillende vakken, maar de mate waarin mag op schoolniveau bepaald worden. Sommige scholen zullen meerdere vakken samenvoegen tot brede leergebieden. Docenten moeten hiervoor extra (vak)kennis opdoen. Voor de kwaliteit van het onderwijs en voor de carrièremogelijkheden van het personeel moet hiervoor een officieel erkend hbo-getuigschrift komen, vindt de AOb.

De taakgroep stapt volgens de bond te gemakkelijk over het maatschappelijk belang van examens heen. Examens mogen de doorlopende leerlijn tussen vmbo en mbo natuurlijk niet dwarsbomen, wat nu wel soms het geval is, maar het afschaffen van de examens gaat te ver. Ouders en leerlingen zien het halen van het examen als een belangrijk markeringspunt. De AOb wil de huidige eindexamenstructuur mede daarom niet afschaffen.

Volgens voorzitter P. Hettema van Schoolmanagers-VO is het advies van de taakgroep niet omstreden, doordat het in nauw overleg met scholen en Schoolmanagers-VO is opgesteld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken