Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doekje voor het roet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Doekje voor het roet

Staatssecretaris Van Geel: Filtersysteem voor dieselauto's stimuleren

7 minuten leestijd

Dieselauto's zijn vies, ze stoten roet uit en bevuilen het milieu. Althans, zo denkt staatssecretaris Van Geel van Milieu erover. Hij dreigde twee weken geleden met een forse verhoging van de belasting op diesel. Van Geel blafte hard, maar beet uiteindelijk niet. Wel wil hij het gebruik van roetfilters in dieselauto's stimuleren. Als doekje voor het roet.

Auto's met dieselmotoren hadden het de laatste weken zwaar te verduren. De staatssecretaris van Milieu dreigde met maatregelen, waaronder hogere accijns. Uiteindelijk bleek het allemaal mee te vallen voor dieselrijdend Nederland.

Ook al gaat de verhoging van de accijns op diesel voorlopig niet door, het gebruik van roetfilters is een steeds heter wordend hangijzer in de auto-industrie en in de politiek. Automobielconcern PSA (Peugeot en Citroë n) is uitvinder van de hedendaagse filtertechniek. In 2000 introduceerde het Franse bedrijf een systeem in personenauto's waarbij meer dan 98 procent van de roetdeeltjes opgevangen wordt. Het Franse systeem blijkt een succes. Bas van Genderen, een van de directeuren van Peugeot: "We hebben nu een behoorlijk aantal auto's dat ruim 200.000 kilometer heeft gereden met het filter. We horen alleen maar positieve geluiden. Het roetfilter reduceert de uitstoot van roet tot bijna nul en blijft ook na langdurig gebruik prima functioneren."

Een dergelijk filter bestaat uit duizenden kleine kanalen (nr. 7 in de afbeelding). Deze buisjes zijn in staat kleine roetdeeltjes van minder dan 10 micrometer op te vangen en vast te houden. Het cilindervormige onderdeel is opgenomen in de behuizing van de katalysator (nr. 6), die standaard in een dieselauto is ingebouwd. Deze katalysator zorgt voor het onschadelijk maken van een groot deel van de uitlaatgassen. De katalysator houdt echter geen roetdeeltjes tegen. Het PSA-systeem ondervangt dit probleem door het roetfilter na de katalysator aan te brengen, in een en dezelfde behuizing (nr. 1).

Een gewoon filter zonder toepassingen zou na enkele honderden kilometers verstopt zitten met opgevangen roetdeeltjes, ook al zijn ze minuscuul. Om verstopping te voorkomen, monteerde PSA een regenerator, een soort naverbrander, die de roetdeeltjes bij hoge temperatuur oxideert. Voor en na het filter is een sensor aangebracht die het drukverschil meet. Naarmate er meer roet in het filter is opgevangen zal het drukverschil toenemen. De computer die het systeem regelt, geeft het sein voor de zogenaamde regeneratie: het verbranden van de opgevangen roetdeeltjes.

Verbeterde dieseltechniek

Roetdeeltjes komen boven de 550 graden Celsius tot ontbranding. De temperatuur in de uitlaat loopt in de stad echter niet hoger op dan 200 graden. Met toepassing van naverbranding in de cilinders en in de oxidatiekatalysator (nr. 6) gaat de temperatuur in de uitlaat tijdelijk omhoog tot 450 graden. De stof Eolys (nr. 4) verlaagt de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes van 550 graden naar 450 graden. Zo is zelfs in stadsverkeer regeneratie mogelijk.

Van Genderen is onverdeeld enthousiast over het systeem, maar wil graag relativeren. "De staatssecretaris moet niet denken dat alleen met toepassing van filters op nieuwe auto's winst voor het milieu ontstaat. In 1990 lieten Europese dieselauto's gemiddeld tot 0,27 gram roet per kilometer achter in het milieu. Nu is dat nog maar maximaal 0,05 gram per kilometer." Van Genderen schrijft dit niet toe aan het roetfilter. "Deze grote afname heeft alleen met de verbetering van de dieseltechniek op zich te maken. Het filter staat daar helemaal buiten."

De directeur doelt met name op de invoering van de moderne, elektronisch geregelde hogedrukdieselinspuitsystemen. Hierbij regelt de computer zeer nauwkeurig de hoeveelheid in te spuiten dieselbrandstof en de uiterst fijne verneveling ervan. Dit zorgt voor betere prestaties, terwijl de motor schoner en zuiniger is.

Schoonmaken

De regeneratie van het roetfilter vindt na ongeveer 500 gereden kilometers plaats. Volgens Peugeot merkt de bestuurder niets van het proces dat zich onder de auto afspeelt. De auto levert niets aan prestaties in en ondervindt geen last van de roetverbranding. Het proces zorgt wel voor een beetje afval, dat zich na verloop van tijd in het filter ophoopt. Daarom is volgens Van Genderen na 120.000 kilometer een schoonmaakbeurt nodig.

"Hierbij wordt het filter vervangen door een gereinigd exemplaar. De vervuilde filters worden door Peugeot ingezameld en op milieuvriendelijke wijze gereinigd. De kosten van de vervanging van het filter liggen rond de 400 euro."

Hebben automobilisten zo veel geld over voor een filter?

"Dat is de vraag. Het is en blijft een keuze van de mensen zelf. Ze lopen inderdaad tegen wat extra kosten aan. Niet alleen het onderhoud van het filter kost geld, ook de aanschaf van een dieselauto met zo'n systeem is duurder. Bij een dure auto zoals een Peugeot 607 merk je daar niet zo veel van. Maar op een 206 diesel van 17.000 euro is een paar honderd euro wel degelijk veel geld."

Waarom zijn niet alle Peugeots standaard met dit systeem uitgerust?

"We bieden onze klanten diesels met en zonder filter aan. Om een indicatie te geven: alle grote modellen, de 807, de 607 en de 407, hebben standaard een roetfilter. Daarnaast bieden we de 307 en de 206 met en zonder filter aan. Deze modellen hebben met veel concurrentie te maken, waardoor we ze niet allemaal met een duur filter verkopen. Let wel: zonder filter voldoen deze auto's prima aan de huidige Euro3-norm. Het is dus niet noodzakelijk dat ze een filter hebben. Dit is de reden waarom andere merken tot voor kort niet zo happig waren om het filtersysteem op te nemen. Nu zien we dat Mercedes, BMW, Fiat en andere merken ons volgen. Autofabrikanten merken dat een schoon imago heel veel goed kan doen bij een steeds milieubewuster e consument. PSA heeft al jaren geleden in het kader van zijn verantwoordelijkheid voor het milieu bewust gekozen voor het investeren in millieuvriendelijke technieken en processen, waaronder het roetfilter.

Met het geweldige potentieel dat diesels nu nog hebben, is de volgende Euro-norm goed te halen. Maar de techniek om diesels nog schoner te maken, onder anderen met roetfilters, ligt op de plank. Het toepassen ervan is een kwestie van tijd."

U zegt dat Van Geel zich niet alleen moet richten op roetfilters. Waar ligt volgens u het zwaartepunt van roetuitstoot?

"De nieuwe auto's hebben allemaal de nieuwste dieseltechnieken aan boord. Die zijn van zichzelf al relatief schoon. Met een roetfilter wordt het natuurlijk nóg schoner en voor de toekomst is dat belangrijk. Als we echter kijken naar het bestaande autopark, dan is er veel meer te winnen bij de diesels die voor 1995 geproduceerd zijn en nog zeker tien jaar kunnen rijden. Als de staatssecretaris hier wat aan kan doen, is de winst nog groter. Dat kan mijns inziens op twee manieren. Mensen stimuleren om hun oude diesel in te ruilen tegen een nieuwer model of een roetfilter plaatsen in deze oudere auto's. Het is natuurlijk de vraag of mensen hun huidige auto willen inruilen als de enige reden is dat het beter is voor het milieu. Aan de andere kant is het technisch erg lastig om het filtersysteem op bestaande auto's aan te brengen. Dat kost nu nog te veel."

De politiek is er ondertussen maar druk mee. Twee weken geleden stemde de ministerraad in met de "Beleidsnota verkeersemissies" van staatssecretaris Van Geel. Doel van de nota is om het verkeer in Nederland schoner, stiller en zuiniger te maken. De eerste maatregelen zullen in 2005 van kracht worden. Niet alleen personenauto's krijgen aandacht, de staatssecretaris neemt ook het vrachtverkeer op de korrel. Zo wil Van Geel biobrandstoffen invoeren om aan de Europese verplichtingen te voldoen.

Overigens is de zorg van Van Geel terecht, gezien het aantal doden dat ieder jaar te betreuren is. Volgens de beleidsnota overlijden jaarlijks in Nederland circa 5000 mensen vroegtijdig als gevolg van de slechte luchtkwaliteit. Van Geel beweert tevens dat het verkeer een van de belangrijkste veroorzakers van luchtverontreiniging is. Ter vergelijking: in 2003 vielen 1100 doden in het verkeer, zo maakte minister Peijs van Verkeer gisteren bekend. Het is daarom niet vreemd dat de staatssecretaris juist hier klappen uitdeelt. Maar of hij op de juiste plek slaat, valt te bezien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Doekje voor het roet

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juni 2004

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken