Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aantal bellers naar Kindertelefoon stijgt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aantal bellers naar Kindertelefoon stijgt

2 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - Kinderen en jongeren hebben vorig jaar aanzienlijk meer gebeld en gechat met de Kindertelefoon dan in de jaren daarvoor. Volgens het jaarverslag steeg het aantal gesprekken dat de vrijwilligers en beroepskrachten in 2003 voerden met 20 procent naar ruim 140.000.

In de eerste helft van 2004 is het aantal telefoontjes vergeleken met 2002 zelfs met 30 procent gestegen. Volgens een woordvoerster is deze toename vooral te danken aan de grote aandacht die landelijk in campagnes aan het fenomeen Kindertelefoon is besteed.

Sinds januari vorig jaar kunnen kinderen ook via een chatgesprek hun verhaal kwijt. Op de nieuwe website www.kindertelefoon.nl kunnen ze niet alleen vragen stellen over bijvoorbeeld seksualiteit of pesten, maar ook gedichten insturen, hun droom beschrijven en elkaar helpen in de rubriek "help elkaar".

Traditioneel bellen er meer meisjes (58 procent) met de Kindertelefoon dan jongens (30 procent). Ook de chatters zijn over het algemeen meisjes, slechts 14 procent is van het mannelijke geslacht. De gespreksonderwerpen zijn bij het chatten net iets anders. Ze gaan vaker over relaties, emotionele problemen, geweld en de thuissituatie. Bij de bellers scoren net als in vorige jaren seksualiteit en relaties het hoogst.

De groep kinderen tussen 8 en 12 jaar maakte in 2003 het meest gebruik van de Kindertelefoon. De chatsite trekt vooral een iets ouder publiek: 13 tot en met 15 jaar. De telefoongesprekken duren gemiddeld niet langer dan vijf minuten, chatten duurt vaak wat langer.

De drukste maand voor de vrijwilligers van de Kindertelefoon was maart, de rustigste september. Woensdagmiddag tussen 14.00 en 16.00 uur, dinsdag, donderdag en vrijdagmiddag van 16.00 tot 17.00 uur zijn voor kinderen geliefde tijdstippen om te bellen. Er wordt dan gemiddeld 2,5 keer zo veel gebeld als op andere tijden. Stil is het vooral op zaterdag en zondag na 18.00 uur.

De Kindertelefoon, in 1979 begonnen als lokaal initiatief van een groepje Amsterdamse ouders, heeft inmiddels twintig vestigingen en 41 telefoonlijnen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 november 2004

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Aantal bellers naar Kindertelefoon stijgt

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 november 2004

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken