Bekijk het origineel

Bloot in bushokje blijft lastig punt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bloot in bushokje blijft lastig punt

3 minuten leestijd

APELDOORN - Harderwijk denkt na over het aanpakken van blootreclame in bushokjes en op billboards. Maar heeft de reclamebranche zelf ook een taak in het voorkomen van aanstootgevende reclame? En hoe gaan andere gemeenten om met weinig verhullende afbeeldingen in het straatbeeld?

L. van der Vegt, beleidsmedewerker van de gemeente Dordrecht, zegt dat zijn gemeente sinds 1999 boetes oplegt aan een exploitant van reclameborden wanneer de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht gegrond verklaart. "We hebben in de afgelopen vijf jaar twee klachten gekregen over billboards van Sloggi. De klagers zijn doorverwezen naar de RCC. Die stelde hen niet in het gelijk." Dordrecht toetst niet zelf. De grens van het toelaatbare wordt aangegeven door de RCC. De gemeente is wel verantwoordelijk voor de locaties. "Billboards staan altijd langs uitvalsw egen. Er is een jarenlange procedure nodig om er een te plaatsen. Daarnaast hebben we criteria voor andere reclame-uitingen. Reclames moeten een bepaalde afstand houden tot gevoelige locaties, zoals begraafplaatsen en kerken."

Ellen Houben, woordvoerster van lingerie- en ondermodeproducenten Triumph en Sloggi, zegt dat reclames van haar bedrijf niet bedoeld zijn om aanstoot te geven. "Wij verkopen nu eenmaal lingerie en ondergoed; dat kun je niet tonen in een reclame als iemand zijn kleren aanhoudt." Houben heeft zelf geen enkele moeite met bijvoorbeeld het "billboard" van Sloggi, waarin dames figureren die slechts gekleed zijn in een onderbroek. Ook de 'spannende' reclame van Triumph kan er wat haar betreft mee door. "We worden daarin gesteund door uitspraken van de Reclame Code Commissie. Die stelt dat we mogen laten zien wat we verkopen. Wel hebben we onlangs bewust afgezien van het maken van een poster waarin personen te zien waren met duivelshoorntjes."

J. Ligtenberg, wethouder in de gemeente Rijssen-Holten: "Vanaf 2002 zijn er in de gemeente nieuwe bushokjes geplaatst. Voor die tijd was er in Rijssen geen reclame in de hokjes. Om de kosten te drukken besloot de gemeente toen ze wel te voorzien van reclame. De SGP was destijds tegen. We hebben sinds die tijd een klein aantal reacties gekregen. In het geval van storende afbeeldingen kan de gemeente of de burger contact zoeken met de Reclame Code Commissie. Intern kijken we of iets in strijd is met de goede zeden. Ook hebben we vorig jaar een keer met reclame-exploitant Viacom contact opgenomen over een reclame van een radiostation waarover klachten waren gekomen. Viacom heeft de reclame toen weggehaald. De bushokjes staan verspreid over de kernen. In alle hokjes hangt reclame, dus dat kan ook in de buurt van kerken het geval zijn."

J. Lorang-Revius, woordvoerster van de Reclame Code Commissie, wil zich niet in het algemeen uitlaten over de toelaatbaarheid van bloot in reclames. "De commissie heeft zich in het verleden wel uitgesproken in een aantal zaken waarin het gehalte aan bloot in een reclame-uiting een rol speelde. Wij kunnen echter geen richtlijnen geven waaraan reclamemakers zich moeten houden, maar slechts achteraf beoordelen of een bepaalde reclame door de beugel kan."

Frank de Leeuw, woordvoerder van reclamebedrijf Viacom Outdoor, zegt dat er van tijd tot tijd bij zijn bedrijf klachten komen over posters in bushokjes. Deze worden ter toetsing voorgelegd aan de Reclame Code Commissie. "Als bedrijf willen wij geen problemen veroorzaken. We gaan bij bushokjesreclame uit van de in Nederland algemeen aanvaarde normen en waarden. Ik kan mij voorstellen dat bepaalde mensen een probleem hebben met een reclame-uiting. Het is voor ons echter lastig om daarbij rekening te houden met gevoeligheden per gemeente. Met de gemeente Nunspeet hebben we bijvoorbeeld afspraken gemaakt. Als een gemeente aangeeft geen prijs te stellen op bepaalde reclame-uitingen, nemen we dat op in onze contracten."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2004

Reformatorisch Dagblad | 21 Pagina's

Bloot in bushokje blijft lastig punt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2004

Reformatorisch Dagblad | 21 Pagina's

PDF Bekijken