Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brugklasser vindt school vermoeiend

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Brugklasser vindt school vermoeiend

7 minuten leestijd

GOUDA (ANP) - Veel brugklassers blijken de lessen op de nieuwe school behoorlijk zwaar te vallen. Ruim 40 procent van de nieuwelingen in het voortgezet onderwijs zegt "best moe" te zijn als ze van school komen.

Onderzoeks- en adviesbureau C&T-scholenmarketing ondervroeg in opdracht van dertig scholen ruim 2700 brugklassers in het hele land. De scholieren zeggen moe te worden van het tempo op school, de stress van dreigende onvoldoendes en de berg huiswerk. Eenderde klaagt over "veel te veel" huiswerk en is bang om onvoldoendes te halen.

Van de brugklassers zegt 84 procent zich veilig te voelen op school, 4 procent voelt zich onveilig. Uit eerdere onderzoeken bleek dat in hogere klassen meer leerlingen klagen over onveiligheid. Brugklassers hebben vooral last van pesten: 7 procent van de ondervraagden treft dit.

Ze hebben het wel naar hun zin op de nieuwe school: slechts 3 procent kan niet overweg met de klasgenoten. Als ze niet goed kunnen opschieten met andere leerlingen, zijn het vooral de hogere klassen die voor problemen zorgen: bijna een kwart bestempelt de oudere leerlingen als "niet aardig."

De helft van de brugklassers zegt het in de pauzes een rotzooi te vinden op het schoolplein of in het overblijflokaal.


KADER 1

"Ik ga 's avonds laat naar bed"

Naam: Hanneke Molendijk (13) uit Alblasserdam

School: Driestar College Lekkerkerk

Niveau: vmbo gemengd theoretische leerweg/havo

"Ik heb het goed naar m'n zin op school. De helft van de 28 leerlingen uit mijn klas ken ik van de basisschool. Dat is leuk. Het tempo in de klas kan ik gelukkig goed bijhouden.

Ik ga 's avonds laat naar bed. Dat ik vaak moe ben, is dus logisch. Meestal ga ik 's middags eerst folders wegbrengen en maak ik mijn huiswerk pas na het eten. Gemiddeld ben ik één tot anderhalf uur met mijn huiswerk bezig. Voor biologie moet ik thuis nog het meest doen, voor Duits het minst.

Soms moet ik 's morgens om zes uur mijn bed uit, omdat dan om tien over acht m'n eerste les begint. Mijn laatste lesuur eindigt om tien voor vier. Ik maak best een lange dag. Om de twee lesuren heb ik tien minuten pauze. De middagpauze duurt twintig minuten. Als ik goed mijn best doe, hoef ik niet bang te zijn voor onvoldoendes. Voor een overhoring bij Nederlands had ik deze week zelfs een 9, terwijl ik daarvoor veel uit m'n duim had gezogen. Ik had vorige week twee repetities en een paar SO's -schriftelijke overhoringen- op één dag. Het verbaast me daarom niet dat ik voor één SO een onvoldoende kreeg.

Af en toe hoor ik op het schoolplein dat oudere leerlingen me naroepen, omdat ik een brugklasser ben. Daar stoor ik me niet aan. Het is een fijne school en ik heb een leuke klas."

KADER 2

"Je moet steeds opschieten"

Naam: Pieter Meijer (12) uit Schoonhoven

School: Driestar College Gouda

Niveau: vmbo theoretische leerweg/havo

"Ik kan me best voorstellen dat veel brugklassers moe zijn. Zelf ben ik dat aan het eind van de week ook vaak. Dat had ik op de basisschool niet. Nu moet ik steeds na ieder lesuur opschieten om op tijd weer bij de volgende les te zijn. Dat vind ik best vermoeiend.

Ik doe er een uur over om op de fiets van Schoonhoven in Gouda te komen. Dat is een groot verschil met de reisafstand die ik gewend was: de basisschool staat voor onze deur.

Over de lessen zelf heb ik weinig te klagen. Als ze boeiend zijn, vliegt de tijd om. Wel krijg je nu wat meer huiswerk op dan in groep 8. Vooral voor Engels moet je veel doen, voor geschiedenis bijna niet. Het meeste huiswerk probeer ik op school te maken, soms moet ik thuis nog wat doen. Veel meer dan een kwartiertje kost me dat niet.

Het is waar dat je op de middelbare school makkelijk onvoldoendes kunt halen. Ik ben dan ook gespannener dan vroeger. Ik wil toch graag een voldoende halen, dus ik moet echt m'n best doen. Ik baal er dan ook flink van als ik een keer een onvoldoende krijg, terwijl ik er m'n best voor heb gedaan.

Ik zit in een gebouw met alleen maar eersteklassers, dus hebben we geen last van oudere leerlingen. Ze kunnen ons dus ook niet pesten."

KADER 3

"Uur fietsen is best vermoeiend"

Naam: Hendrik Docter (13) uit Elburg

School: Pieter Zandt Scholengemeenschap Kampen

Inschatting niveau: vmbo beroepsgerichte leerweg

"Iedere dag moet ik een uur naar school fietsen. Ik stap om halfacht op de fiets en ben om halfvijf weer thuis. Dat is best vermoeiend. De lessen zelf zijn niet te zwaar. Wel ben ik moe als ik een dag alleen maar saaie lessen heb gehad.

Ik heb het goed naar m'n zin op deze school en verlang niet meer terug naar de basisschool. Op de Pieter Zandt lopen veel leerlingen rond. Daarom is het veel gezelliger. Het is bovendien een stuk afwisselender om op één dag van steeds andere leraren les te krijgen. Ik heb fijne docenten.

De vakken zelf zijn een stuk leuker dan op de basisschool. Daar kreeg ik bijvoorbeeld rekenen, nu heb ik wiskunde. Dan mag je lekker zelf dingen opmeten.

Dat is wat anders dan steeds zestien plus negen te moeten optellen.

In vergelijking met de basisschool ben ik nu meer gespannen voor repetities. Voor SO's ben ik een stuk minder bang.

Meestal ben ik nog een uur per avond met mijn huiswerk bezig. Vooral biologie is vaak veel. Voor Nederlands krijgen we weinig op. De leraren mogen van mij best wat minder huiswerk opgeven. Er blijft weinig tijd meer over om te spelen."

KADER 4

"Ik maak best een lange dag"

Naam: Adisa Hardeman (13) uit Veenendaal

School: Van Lodensteincollege Kesteren

Niveau: havo

"Moe omdat ik in de brugklas zit? Dat is onzin. Het is wel zo dat ik soms best lange dagen maak. Dan stap ik om halfacht op de fiets, omdat om kwart voor negen het eerste lesuur begint. De dag duurt dan tot kwart over drie, dus ben ik met een uurtje fietsen iets voor halfvijf thuis.

Ik vind Engels een moeilijk vak; biologie en geschiedenis niet. Bij elkaar ben ik elke dag nog zo'n twee tot drie uur met m'n huiswerk bezig.

Een groot verschil met de basisschool is dat ik nu wat meer repetities en SO's heb. Het is een goede zaak dat je bij ons op school maximaal één repetitie per dag mag hebben.

Het leuke van de middelbare school is dat je op één dag verschillende leraren hebt. Het is jammer dat ze wat strenger zijn dan op de basisschool. Je kunt nu niet even met je buurvrouw kletsen.

Ik ben niet echt bang voor onvoldoendes. Ik doe m'n best om ze niet te krijgen. Gebeurt dat toch een keertje, dan probeer ik een volgende keer mijn gemiddelde omhoog te halen.

Het enige wat ze van mij in de brugklas mogen veranderen, is dat docenten zo snel veel huiswerk opgeven. Voer dat langzaam op."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 februari 2005

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Brugklasser vindt school vermoeiend

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 februari 2005

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken