Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Forse kritiek na grote treinstoring

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Forse kritiek na grote treinstoring

3 minuten leestijd

UTRECHT - Reizigersvereniging Rover en topman van de Nederlandse Spoorwegen A. Veenman hebben forse kritiek geleverd op spoorbeheerder ProRail na de grote treinstoring gisteren bij Utrecht. Door een computerfout bij ProRail was de hele ochtend geen treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht.

Pas in de middag reden de treinen weer bijna volgens schema. De NS-topman eist maatregelen en Rover heeft het vertrouwen in de spoorsector opgezegd. ProRail vindt de kritiek ongegrond.

Woensdagavond waren er al problemen met het computersysteem dat de seinen en wissels aanstuurt. Nadat het treinverkeer enige tijd platlag, schakelde ProRail over op het noodsysteem. Monteurs leken na een nacht doorwerken het probleem onder controle te hebben, maar gistermorgen staakten de systemen opnieuw.

Treinverkeer in bijna het hele land ondervond hinder van de storing en vele honderden reizigers moesten hun vervoer op een andere manier voortzetten. Dat was nog lastig, omdat het de NS niet lukte om op korte termijn bussen als vervanging te regelen. Alleen de passagiers die naar Schiphol moesten, kregen een taxi aangeboden.

Een enkele trein die op station Utrecht Centraal toch nog vertrok, werd luid toegejuicht door de reizigers. De achterblijvers kregen gratis koffie van de NS.

De chaos op het spoor veroorzaakte 's ochtends ook veel drukte op de wegen rond Utrecht. In de loop van de ochtend kwam het treinverkeer langzaam op gang. Ook de avondspits was gisteravond veel drukker dan normaal. Volgens de ANWB was dat een gevolg van de treinstoring, waardoor veel reizigers in de ochtend de auto hadden gepakt.

NS-directeur Veenman eist maatregelen van de spoorbeheerder om storingen zoals in Utrecht te voorkomen. De storing kost de NS waarschijnlijk enkele tonnen euro's schade. De onderneming bekijkt of de schade verhaald wordt op ProRail. Veenman heeft de directeur van ProRail, B. Klerk, om opheldering gevraagd.

De spoorbeheerder betaalt in ieder geval de helft van de vergoedingen waar treinreizigers recht op hebben bij grote vertragingen. Bij een vertraging van meer dan een uur hebben treinreizigers recht op 100 procent van het bedrag van een enkele reis of 50 procent van de prijs van een retourkaartje.

Reizigersvereniging Rover uit scherpe kritiek op ProRail. De spoorbeheerder noemt de kritiek echter ongegrond, omdat de computerstoring die het treinverkeer ontregelde nog nooit eerder is voorgekomen en een incident is.

Rover eist dat de NS en minister Peijs ProRail achter de vodden gaan zitten. De vereniging heeft geen vertrouwen meer in de sector. "We kunnen wel weer zeggen dat we teleurgesteld zijn of een brief aan de minister sturen, maar dat verandert niets."

Het CDA vroeg opheldering van minister Peijs over de "steeds vaker voorkomende megastoringen" op het spoor. De partij vreest dat reizigers hun ver-trouwen in vervoer per trein verliezen als zij er niet op kunnen rekenen, "hoeveel gratis koffie de NS daar ook tegenover stelt."

Net als ProRail noemt de minister de storing bij Utrecht een incident en geen onderdeel van een structureel probleem. Zij betreurt de overlast, maar valt de spoorbeheerder niet af. Het bedrijf mag volgens Peijs niet op één incident worden afgerekend.

Voor investeringen in het spoor komt volgend jaar 128 miljoen euro beschikbaar uit meevallers op de begrotingen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat blijkt uit voorstellen van minister Zalm van Financiën, waarmee het kabinet vandaag naar verwachting zou instemmen. Het geld is onder andere bedoeld voor spoorbeheerder ProRail en lijkt daarmee een opsteker voor het bedrijf.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 2005

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Forse kritiek na grote treinstoring

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 2005

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken