Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tevergeefs beroep van ProRail op vakbonden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Tevergeefs beroep van ProRail op vakbonden

2 minuten leestijd

UTRECHT - De spoorbeheerder ProRail doet een dringend beroep op de vakbonden om in te gaan op het voorstel om een arbitragecommissie op te richten die het CAO-conflict moet beslechten. De bonden hebben evenwel laten weten "geen nieuwe elementen" te zien. Zij willen de voor vrijdag geplande staking doorzetten.

"Een commissie is in het belang van alle reizigers en bedrijven die gebruikmaken van het spoor en van de personen- en goederenvervoerders", aldus ProRail-directeur B. Klerk in een giste-ren verzonden brief aan de bonden.

De spoorbeheerder en de vakbonden liggen al lange tijd overhoop over de nieuwe CAO voor de 3000 werknemers. FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond hebben voor vrijdag een staking gepland, waardoor het gehele treinverkeer plat komt te liggen. ProRail had voorgesteld een commissie in het leven te roepen die een "zwaarwegend" advies zou moeten geven over de CAO. De FNV-bond heeft dit echter afgewezen.

De bonden willen vooral dat het gat tussen de beloning van personeel van de Nederlandse Spoorwegen en die van de werknemers bij de spoorbeheerder wordt gedicht. Om de verschillen te verkleinen eisen ze 4,75 procent loonsverbetering. ProRail biedt een loonsverhoging van 2,75 procent over de jaren 2005 en 2006.

FNV-bestuurder T. Nijenhuis is niet van plan in te gaan op de oproep van ProRail. De brief bevat volgens hem "geen nieuwe elementen." FNV Bondgenoten gaat er nog steeds van uit dat er vrijdag geen treinverkeer mogelijk is.

Beter verliep het overleg gisteren tussen de NS, reizigersvereniging Rover en FNV Bondgenoten over het nieuwe boetebeleid. De NS is bereid "serieus te kijken" naar de wensen. Rover en vakbonden spraken na afloop van ingelaste overleg, gisteren in Utrecht, van "een verrassend goede sfeer."

Over twee weken gaat het overleg verder. Dan moet er volgens FNV'er Berghuis een oplossing uitkomen, wil het boetebeleid volgens plannen op 1 oktober kunnen ingaan. Iedereen zonder geldig vervoersbewijs in de trein moet vanaf die dag een boete van 35 euro betalen. Nu kunnen reizigers bij de conducteur een kaartje kopen tegen een iets hoger tarief. Volgens Rover lopen onschuldige reizigers die stuiten op een niet-werkende kaartautomaat de kans te worden beboet.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 juni 2005

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Tevergeefs beroep van ProRail op vakbonden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 juni 2005

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken