Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontsporing hindert vervoer rond SAIL

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ontsporing hindert vervoer rond SAIL

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - Als het nautisch evenement Sail morgen begint, is er beperkt treinverkeer mogelijk tussen Schiphol en Amsterdam Centraal Station (CS) en Sloterdijk en CS. Die verwachting sprak spoorbeheerder ProRail vanmorgen uit.

Treinverkeer op het traject was vandaag de hele dag niet mogelijk, door een ontsporing van een intercity gisteren. Volgens ProRail zijn er morgen bij de aanvang van de reguliere dienstregeling waarschijnlijk twee sporen beschikbaar op CS. Hoewel er dan treinen kunnen rijden, zullen dat er aanzienlijk minder zijn dan normaal.

Door de ontsporing van een intercity gisteren werd de bovenleiding weggerukt. Volgens ProRail is de ontspoorde locomotief vanochtend afgevoerd. De ontspoorde treinstellen waren gisteravond al verwijderd.

Vandaag is een noodportaal boven twee sporen gezet, waaronder bovenleidingen worden gehangen. Als dat klaar is, is er weer beperkt treinverkeer mogelijk.

De spoorbeheerder kan nog niet inschatten hoe groot de problemen voor SAIL zijn. Het evenement trekt naar verwachting 2,5 miljoen bezoekers naar de hoofdstad, van wie velen met het openbaar vervoer komen. Aangezien SAIL zich op het IJ pal achter het station afspeelt, doet de NS altijd goede zaken tijdens het evenement. De Spoorwegen hadden verwacht 1,2 miljoen mensen te vervoeren.

Het is niet de eerste keer dat op het station flinke problemen zijn. Vorig jaar mei botsten een dubbeldekstrein en een intercity aan de oostkant van het CS frontaal op elkaar doordat de machinist van de dubbeldekker door rood reed.

Dit jaar was het al twee keer eerder raak aan de westkant van het CS. Die keren ging het om goederentreinen die ontspoorden. In de avond van 6 juni liepen de voorste wagons van een met grind geladen goederentrein uit de rails. In de nacht van 9 op vrijdag 10 juni gebeurde dat bij 3 van de 36 stellen van een lege kolentrein.

Onderzoek moet nog uitwijzen wat de oorzaken waren. Volgens een woordvoerder van reizigersvereniging Rover gonst het bij de NS en ProRail van de geruchten dat de tweede ontsporing (10 juni) van een goederentrein het gevolg zou zijn van niet goed gerepareerde rails.

Uit onderzoek door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) is gebleken dat het tweede ongeval te maken had met de reparaties na het eerste. Voorzitter Pieter van Vollenhoven zei gistermiddag in een AVRO-radioprogramma dat er bij de herstelwerkzaamheden "waarschijnlijk een fout is opgetreden", waardoor de andere trein een paar dagen later kon ontsporen. Van het eerste ongeval kon hij al zeggen dat dit te maken had met een wielbeschadiging.

Van Vollenhoven vindt dat de privatisering van de spoorwegen de veiligheid op het spoor niet ten goede is gekomen. "De veiligheid is versnipperd. Er is wat dat betreft geen éénheid meer. Daar hebben de spoorwegen last van."

Hij ziet een spanningsveld tussen de eigen verantwoordelijkheid van bedrijven en de rol van toezichthouders. Er zijn elf inspectiediensten, "waar ook nog op wordt bezuinigd", aldus Van Vollenhoven.

Reizigersvereniging Rover heeft veel vragen over de ontsporing van de intercity van gisteren. Een woordvoerder van de organisatie heeft kritiek op de "toch weer slechte reizigersinformatie en de gebrekkige oplossing voor de treinreizigers."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 augustus 2005

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Ontsporing hindert vervoer rond SAIL

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 augustus 2005

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken