Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepswrak bij Vrouwenpolder uniek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Scheepswrak bij Vrouwenpolder uniek

3 minuten leestijd

VROUWENPOLDER - Oost-Indiëvaarder De Roompot, die in 1853 voor de kust van Vrouwenpolder verging, is nog grotendeels intact. Dat constateert een duikteam van het Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwaterArcheologie (NISA/ ROB) na vijf weken onderzoek. "Ik heb nog nooit zo'n compleet archeologisch wrak in Nederlandse wateren gezien", zegt duikteamleider Arent Vos.

"Geen best luchtje dat daar aankomt", bromt een van de duikers aan boord van de Coastal Protector, die net de sluizen bij Neeltje Jans achter zich laat. Na ongeveer een halfuur varen gaat het schip voor anker. De duinen en het strand van Walcheren zijn hier, anderhalve kilometer uit de kust van Vrouwenpolder, goed zichtbaar. Badgasten zijn er met dit weer niet te zien. Dit is de exacte locatie waar eind juni 1853 driemaster De Roompot onder de zeespiegel verdween. Een dag daarvoor liep het schip van de Nederlandse Handelsmaatschappij met een klap op een zandbank. De meeste bemanningsleden zetten veilig voet aan wal, maar toch vonden drie bemanningsleden de dood toen ze overstapten in een reddingsboot. Ironisch genoeg heet de stroomgeul waar het handelsschip nog steeds ligt, evenals het schip: de Roompot. Volgens Arent Vos, hoofd van het archeologisch duikteam, is dit toch niet zo frappant als het lijkt. "De naam Roompot is in Zeeland veel en voor allerlei dingen gebruikt", vertelt hij.

Vos legt op het winderige dek aan zijn teamleden uit wat vandaag de bedoeling is. "Michiel, jij gaat straks verder met tekenen. Let vooral op de verbindingen in de constructie." Die knikt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om ruim 20 meter onder de waterspiegel te meten en te schetsen. Vos zelf gaat met een teamgenoot als eerste naar beneden om enkele losse onderdelen van de scheepsconstructie veilig te stellen. Het is niet de bedoeling om het complete wrak boven water te halen, legt hij uit. Het team zoekt vooral naar opmerkelijke dingetjes die iets zeggen over de bouwwijze, de bouwdatum en het tijdstip van vergaan.

"Kijk eens!" zegt duiker Peter Leensen, als hij na ruim een uur duiken weer aan boord klimt. Hij steekt een vierkant stukje donker hout in de lucht. Na het tellen van de vakjes blijkt het om een dambordje te gaan. Eerder werd al een schaakdambord van de zeebodem gevist. Anderhalf uur later komt Vos boven water met een opmerkelijk grote schoen. Hij schat de maat op 46.

Dat het bij dit wrak inderdaad om De Roompot gaat, is in feite zeker. Maar de bedoeling is om dat nu onomstotelijk vast te stellen. Na dit veldwerk in de zomer gaan de archeologen de komende winter op het droge verder met het onderzoekswerk. Balken uit de dubbeldekse scheepsconstructie worden gedateerd en een reconstructie met behulp van de gedetailleerde tekeningen gemaakt. Grote hoeveelheden vliesjes die zijn aangetroffen worden ook geanalyseerd. Laatstgenoemde duiden waarschijnlijk op de lading van het schip: rijst.

"Wat hier ligt is prachtig", zegt Vos enthousiast. "Ik duik nu 26 jaar, maar ik heb in Nederlandse wateren nog nooit zo'n compleet wrak gezien. We moeten constateren dat hier archeologisch gezien nagenoeg alles aanwezig is, ook al ligt het uit elkaar." Sinds het wrak in 1992 werd ontdekt door een Belgische duiker, die ook de scheepsbel met de opdruk "De Roompot - Zierikzee" vond, is de toestand van het wrak namelijk hard achteruit gegaan. De grootste bedreiging vormt de harde stroming, die het wrak na 150 jaar vrijspoelde van zand. Mogelijk zijn met de aanleg van de Oosterscheldekering bepaalde stromingen veranderd. Onbedekt wrakhout valt ten prooi aan de paalworm en de verzwakte scheepsconstructie spoelt snel weg. Daarnaast richten sleepnetten van vissers flinke schade aan: kapot getrokken delen van het wrak zaten vol met visnetten. Ook enkele sportduikers veroorzaakten veel schade.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 2005

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Scheepswrak bij Vrouwenpolder uniek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 2005

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken