Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De Heilige Geest

5 minuten leestijd

Er zijn kerken die één keer per jaar stilstaan bij Gods grote gave van de komst van de Heilige Geest. Aan Wie denken ze dan? In de eerste plaats is de Heilige Geest Degene Die Jezus beloofde te zenden. Hij is 'de Geest der belofte'. In het Oude Testament beloofde God dat Hij al degenen die tot het nieuwe verbond zouden behoren de Heilige Geest zal geven. Door Jeremía zei Hij: "Ik zal Mijn Geest in u geven" (Jer. 36:27) en door Joël: "Ik zal Mijn Geest uitgieten op alle vlees" (Joël 2:28).

God kan niet liegen. Dus op de pinksterdag werd iedere christen in de wereld vervuld met de Geest van God, en sinds die tijd heeft iedere christen de Geest ontvangen als hij geloofde. God heeft Zijn belofte gehouden. Bekeert u en wordt gedoopt en ook u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen; dat belooft God u. In de tweede plaats is de Heilige Gees t een zegel.

In Paulus' tijd bekrachtigde een koning een besluit door zijn zegelring te nemen en die in warme was te drukken. Dat zegel maakte duidelijk dat wat beloofd was zeker zou plaatsvinden. Maar de betekenis van een zegel heeft veel aspecten. "Dit huis is van u", zegt een zegel op het eigendomsbewijs van een huis. Een brandmerk op een koe duidt aan dat het betreffende dier van een specifieke persoon is. Maar er zijn ook zegels die bedoeld zijn om iets te garanderen. Zo wordt het graf van Jezus verzegeld, om te voorkomen dat het zou worden leeggehaald.

De Geest in het leven van een christen houdt verband met al deze betekenissen, maar het belangrijkst is dat de Geest in ons Gods bekrachtiging is dat we de Zijne zijn. Niet wij zeggen: "Wij zijn Jezus' eigendom", maar God zegt: "Deze persoon behoort mij toe; handen ervan af!" God heeft duidelijk gemaakt dat u de Zijne bent door in u het zegel van de Heilige Geest te geven.

Het zegel van de Geest is niet de ervaring van de Geest. Het heeft niets te maken met de extatische perioden in het leven van iemand als Jonathan Edwards, hoe wonderlijk en begerenswaardig die op zich ook mogen zijn. Die ervaringen vormen niet het zegel van de Geest, de Geest zelf is het zegel. Zegels die wij mensen hanteren zijn uitwendig, maar God dringt door tot de kern van ons hart en daar geeft Hij het zegel dat we Hem toebehoren.

"Deze mensen zijn Mij zeer dierbaar", zegt God. "Ik had hen lief van voor de grondlegging der wereld. Ik gaf hen aan mijn Zoon om hen te verlossen en te bewaren. Hij droeg hun zonden in Zijn lichaam aan het hout. Zij zullen voor eeuwig met Mij leven als Mijn kinderen en erfgenamen. Ik heb Mijn Geest in hen gegeven, zij zijn van Mij! Zie, Ik, de Koning van het heelal, heb Mijn zegelring afgedaan en mijn merkteken in hun hart gedrukt. Wat een eigendomskenmerk is dit: God de Heilige Geest verzegelt dat ze Mij toebehoren." Dus hoe kan iemand geloven dat een waar christen zijn zaligheid kan verliezen?

In de derde plaats is de Heilige Geest Gods onderpand en garantiebewijs. Er zijn elektronicazaken waar je spullen kunt meenemen als je een voorschot betaalt. Leg dat bedrag op tafel, en het product is jouw wettige eigendom. Als iemand het je afneemt, steelt hij. Het behoort jou toe omdat je het onderpand hebt betaald. Paulus vertelt het onthutsende nieuws dat dit onderpand de Heilige Geest is, Die betaald wordt door God.

De Geest is Zijn eed aan ons dat we Hem toebehoren, niet alleen voor de tijd maar ook voor de eeuwigheid. De theoloog John Stott zegt ergens: "Een onderpand voor een huis of een voorschot in een huurovereenkomst is meer dan de garantie dat er betaald zal worden; het bedrag zelf is de eerste afbetaling van de koopprijs. Zo is het ook met de Heilige Geest. Door Hem aan ons te geven belooft God niet alleen maar dat wij uiteindelijk de erfenis zullen ontvangen, maar ook geeft Hij ons er een voorsmaak van. Deze voorsmaak is echter maar een klein deel van het toekomstige bezit."

Vandaag de dag is het genoeg voor u om Gods zegel te hebben. Het kan zijn dat u er vaak naar verlangt om ook hemelse ervaringen te hebben. Maar dat zal niet gebeuren. Paulus spreekt zeer terughoudend over zijn ene piekervaring, maar wat we altijd hebben, is het zegel van God, en dat zal voldoende zijn voor alles wat God van ons vraagt.

Hebt u de vrucht van de Geest in uw leven gezien - niet noodzakelijkerwijs in overvloedige mate, maar hebt u iets gesmaakt van de vruchten van vrede en lijdzaamheid? Gelooft u met uw hart en belijdt u met de mond dat Jezus Christus de Heere is? Dan bent u op weg naar een hemelse erfenis.

De auteur is predikant in Aberystwyth, Wales.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

De Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 2006

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken