Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aantal verkeersdoden blijft verder dalen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aantal verkeersdoden blijft verder dalen

2 minuten leestijd

LEIDSCHENDAM - Het verkeer wordt steeds veiliger, doordat automobilisten minder vaak met alcohol op achter het stuur kruipen, vaker de gordel omdoen en minder snelheidsovertredingen maken. De daling van het aantal verkeersdoden in 2004 en 2005 zet waarschijnlijk door.

Die verwachting spreekt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit in een vandaag gepresenteerd onderzoek. De ambitie van minister Peijs (Verkeer) om het aantal te drukken tot 750 in 2010 is daarom haalbaar, concludeert de stichting. De cijfers kunnen bovendien tot 2020 verder naar beneden worden bijgesteld, aldus de SWOV. Een maximum van 550 verkeersdoden moet in dat jaar mogelijk zijn.

De SWOV onderzocht het verhaal achter de cijfers. De daling van het aantal verkeersdoden met respectievelijk 19 en 7 procent tot 881 en 817 doden in 2004 en 2005 "is geen toeval geweest." Een derde van de daling wordt toegeschreven aan minder snelheids- en minder alcoholovertredingen in het verkeer.

Er zijn volgens de onderzoekers in de periode 2004-2005 ongeveer 175 verkeersdoden per jaar minder gevallen dan op basis van langlopende gemiddelden mocht worden verwacht. Op welk conto de overige "bespaarde verkeersdoden" moeten worden geschreven, kon echter niet worden achterhaald. De SWOV gebruikte bestaande gegevens en statistieken.

Wat daaruit duidelijk werd, is dat in 2004 en 2005 de verkoop van nieuwe bromfietsen daalde. Dat scheelde vijftien doden. Ook het aantal ernstige snelheidsovertredingen nam af en dat bespaarde eveneens vijftien slachtoffers. Datzelfde effect sorteerde de daling van het aantal lichte alcoholovertredingen.

Het betere gebruik van de autogordel zorgde voor nog eens tien doden minder.

De SWOV sluit niet uit dat de maatregelen die zijn genomen om de wegen veiliger te maken ook hun effect hebben gehad. Bij gebrek aan een nationaal gegevensbestand over de infrastructurele maatregelen die er zijn uitgevoerd, doet de SWOV hier echter geen uitspraken over.

Voertuigen zijn ook veiliger geworden. Aangezien deze ontwikkeling zich zeer geleidelijk voltrekt, ziet de SWOV hierin geen verklaring voor de scherpe daling in de slachtoffercijfers van 2004 en 2005.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 augustus 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Aantal verkeersdoden blijft verder dalen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 augustus 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken