Bekijk het origineel

Extra hulp in klas soms nadelig

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Extra hulp in klas soms nadelig

2 minuten leestijd

GRONINGEN - Inzet van extra personeel op de basisschool kan leiden tot meer onderwijs op maat, maar er zijn nog te veel negatieve neveneffecten.

Dat concludeert dr. S. Doolaard van het Gronings instituut voor onderzoek van onderwijs GION. Doolaard evalueerde het overheidsbeleid "Groepsgrootte en kwaliteit" dat tien jaar geleden in het basisonderwijs is ingezet.

Volgens Doolaard overheersen de positieve gevolgen. Die zouden kunnen worden versterkt als scholen ervoor zorgen dat een onderwijsassistent niet werkeloos staat toe te kijken bij activiteiten die de leerkracht ook alleen met een groep kan uitvoeren. Ook zou er in de groepen met extra personeel minder tijd en aandacht verloren gaan als de organisatie strakker wordt.

Vooral in groep 2 blijken zich echter negatieve neveneffecten voor te doen. "Waar er meer individueel of in kleine groepjes met kinderen wordt gewerkt, zijn er ook meer kinderen die zonder begeleiding werken, of die niet aan het werk zijn", aldus de onderzoekster. "De leerlingen in een groep 2 met regelmatig extra hulp in de groep ontwikkelen zich minder snel dan de leerlingen in groepen met evenveel kinderen, maar zonder extra hulp."

Die negatieve effecten zijn overigens in groep 3 snel weggewerkt. Op grond van haar onderzoek zegt Doolaard dat een groepsgrootte van circa twintig leerlingen in groep 3 optimaal is. "Een nog kleinere groep is duurder en heeft geen extra positief effect meer op de ontwikkeling en het gedrag van leerlingen". Bij oudere scholieren haalt verkleining van de groepsgrootte volgens haar niets uit.

Niet alle leerlingen hebben baat bij extra handen in de klas. Alleen bijzonder drukke leerlingen varen wel bij extra hulp in de groep. Zij worden beter bij de les gehouden als er extra handen in de groep zijn. Leerlingen die juist erg teruggetrokken zijn of leerproblemen hebben, profiteren echter nauwelijks.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 oktober 2006

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Extra hulp in klas soms nadelig

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 oktober 2006

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken