Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Gogh opende Duitse ogen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van Gogh opende Duitse ogen

2 minuten leestijd

Keizer Wilhelm II stuurde er Hugo von Tschude om weg als directeur van de Nationalgalerie in Berlijn: het aankopen van die gruwelijke Van Goghs. Alleen "De grote platanen" uit 1889 al! Maar de invloed van Van Gogh op de Duitse en Oostenrijkse expressionisten was toen allang niet meer te stuiten.

Het Van Gogh Museum maakte er samen met de Neue Galerie in New York een expositie over, die tot en met 4 maart te zien is in het Van Goghmuseum.

De tentoonstelling is samengesteld door Jill Lloyd, auteur van onder meer de met de National Art Book Prize onderscheiden publicatie "Duits Expressionisme, Primitivisme en Modernisme". Ze combineerde voor de expositie werken van Van Gogh met die van onder anderen Kirchner, Kandinsky, Klee, Klimt en Schiele.

"Van Gogh liet de kunstenaars in Duitsland en Oostenrijk zien hoe te breken met negentiende-eeuwse regels", aldus Lloyd. Ze noemt zijn invloed zelfs cruciaal. De emoties, de kleuren en de energieke penseelstreken van Van Gogh openden hun de ogen: de leden van Die Brücke bijvoorbeeld, maar ook die van Der Blaue Reiter. "Het is opwindend hun werken nu zo allemaal bij elkaar te zien", vindt Lloyd. "Je leert anders naar de expressionisten kijken en op een nieuwe manier naar Van Gogh."

Heel opvallend is de combinatie van een zelfportret van Van Gogh met strohoed uit 1888 en een nooit eerder geëxposeerd portret van Kirchner met pijp uit 1907. Een van de hoogtepunten is volgens lloyd een reeks gekleurde houtsneeafdrukken van Kirchner, die hij maakte na een geestelijke inzinking die hij kreeg als militair tijdens de Eerste Wereldoorlog. "Hij identificeerde die met de emotionele crises van Van Gogh."

Een echte primeur op de expositie is ook Schieles "Herbstsonne", die dit jaar plots opdook op een veiling en dankzij een ruimhartig gebaar van de koper nu voor een breed publiek te bewonderen valt. De verlepte bloemen hangen naast zonnebloemen van de grote inspirator zelf.

Van Schiele en Nolde zijn er ook zelfportretten, die werden ingegeven door de psychologische zelfportretten van de Nederlandse collega. (ANP)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 november 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Van Gogh opende Duitse ogen

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 november 2006

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken