Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Afsluiten Hollandse Brug is enorme schadepost"

"Afsluiting toont aan hoe kwetsbaar Flevoland is"

3 minuten leestijd

RIJSWIJK - De afsluiting van de Hollandse Brug in de A6 over het Gooimeer voor het vrachtverkeer wordt een enorme schadepost voor het bedrijfsleven.

Dat hebben verschillende vervoersorganisaties gisteren gezegd in een reactie op de sluiting van de brug voor vrachtwagens sinds gisteravond 21.00 uur. Rijkswaterstaat sluit de brug voor onbepaalde tijd uit veiligheidsoverwegingen. Vrachtverkeer dreigt gaten in het wegdek te veroorzaken.

De Hollandse Brug gaat over het Gooimeer en is onderdeel van de verbinding tussen Amsterdam en Almere.

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) schatten dat de schade van het omrijden kan oplopen tot 17 miljoen euro, als de brug een halfjaar dicht is voor vrachtverkeer. Beide organisaties vragen Rijkswaterstaat maatregelen te nemen om de schade voor het bedrijfsleven zo veel mogelijk te beperken. EVO en TLN denken aan een noodbrug op het bestaande wegdek, het medegebruik van busbanen op de A27 waar dit verantwoord is en tijdelijk gratis openbaar vervoer.

Het Flevolandse bedrijfsleven noemt de afsluiting "onbegrijpelijk en onaanvaardbaar." Volgens de voorzitter van de Flevolandse Kamer van Koophandel, Rob Nijhof, ontstaat er zeker een verkeersinfarct. "De A27 en de wegen ten zuiden daarvan zijn nu al zo druk. De omleiding kan nooit als oplossing worden gezien."

Ook het provinciebestuur van Flevoland is geschrokken van de afsluiting. "Het toont aan hoe kwetsbaar de bereikbaarheid van onze provincie is. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat was hier afgelopen maandag nog en erkent dat er wat moet gebeuren. We hebben hem gisteren in een brief gevraagd om echt snel werk te maken van een tweede Hollandse Brug en een betere verbinding van de A6/A9."

Reden voor het afsluiten van de brug voor het vrachtverkeer is dat de duizenden vrachtwagens die dagelijks over de brug rijden, gaten in het wegdek beginnen te veroorzaken. De problemen kwamen aan het licht na metingen van TNO. Rijkswaterstaat gaat de brug nu versterken. Hoe lang dat gaat duren kon een woordvoerster niet zeggen, maar het zal zeker enkele maanden in beslag nemen.

De VVD heeft vragen gesteld aan minister Eurlings over de afsluiting van de Hollandse Brug en de gevolgen daarvan voor het bedrijfsleven en het autoverkeer.

Eurlings (Verkeer) zei in een reactie dat de brug er al ligt sinds de jaren '70 en dat die veel intensiever is benut dan voorzien. Voor hem staat de veiligheid voorop. De brug wordt afgesloten om geen enkel risico te nemen. Eurlings vindt dat het probleem los gezien moet worden van de discussie over de ontsluiting van Flevoland in de toekomst.

Rijkswaterstaat zegt alles op alles te zetten om de brug zo snel mogelijk weer open te stellen voor het vrachtverkeer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 april 2007

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 april 2007

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken