Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lege wachtkamer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lege wachtkamer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En Hij kon aldaar geen kracht doen; dan Hij legde weinige zieken de handen op en genas hen. En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof."

Markus 6:5 en 6a

Het komt in onze tijd weinig voor: lege wachtkamers. Het is altijd vol bij de dokter en in het ziekenhuis. In Nazareth is de wachtkamer echter leeg. Althans bij Jezus, de Nazarener, de Man uit Nazareth. Hier in Nazareth legt Jezus weinige zieken de handen op. Hij kan daar geen kracht doen. Wan t de zieken ontbreken. Zijn er dan geen zieken? Jazeker, ze zijn er. Net als overal. Maar ze komen niet. En dat in Nazareth! De plaats waar Jezus is opgegroeid.

We lezen in vers 1 dat Jezus in Zijn vaderland komt, Zijn vaderstad. Als het sabbat is, gaat Hij naar de synagoge. Hij leert in de synagoge. Velen horen Hem en zij ontzetten zich. Grote verwondering! Hoe kan deze Persoon dit allemaal zeggen? En ze kunnen ook niet ontkennen dat Hij krachten doet. Maar hoe kan Hij dit doen? Is Hij niet de timmerman, de zoon van Maria en de broeder van Jakobus en Joses en van Judas en Simon? Wonen Zijn zusters niet in ons midden?

De inwoners van Nazareth menen Jezus te kennen en Zijn familie. Hij is Eén van hen. Hoe kan Hij dan zulke dingen zeggen en doen, waardoor Hij niet meer aan hen gelijk is? Ze ergeren Zich eraan dat Hij Zich van hen onderscheidt. De inwoners van Jezus' vaderstad weigeren in Jezus meer dan een medemens te zien.

Onze tijd is niet veel anders. Velen zien Jezus als Mens onder de mensen, een volkomen Mens. Maar niet God-op-aarde. Dat is onmogelijk voor hun besef. En daarom weet men ook geen raad met Zijn wonderen. En de krachten die Hij doet.

De wachtkamer blijft leeg. Men gaat liever naar een andere dokter, die minder opvalt. En Hij, Die ongerechtigheden vergeeft en krankheden geneest? Hij verwondert Zich over hun, en over ons ongeloof.

Verwonderen wij ons nog over ons ongeloof? Of hebben wij ons erbij neergelegd dat we ongelovig zijn? Mijden wij ook de wachtkamer van de Heere Jezus, omdat we denken te weten Wie Hij is? Hij is Eén van ons en dat stemt ons tevreden, maar verder? We laten Hem met rust.

Laten we onszelf onderzoeken voor het aangezicht van de Heere. Wij die zo vertrouwd zijn met Zijn woorden en iedere zondag Zijn Woord horen, lijken wij op de inwoners van Nazareth? Moet van ons gezegd worden: En Hij kon aldaar geen kracht doen?

Het kerkelijk leven verloopt langs bepaalde vertrouwde patronen. Evenals ons eigen leven. Maar waar wordt de kracht van de Heere ondervonden? Persoonlijk? Mogen wij weten van genezing? Mogen wij weten van vergeving van zonden? Is het ons tot schuld geworden dat Jezus Zich verwondert over ons ongeloof, terwijl wij ons ongeloof koesteren?

Is het voor Gods kinderen niet een zeer aangelegen zaak om tegen het ongeloof te strijden? Want al is het dat wij nog zo veel gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk dat wij geen volkomen geloof hebben en dat wij ons met zulke ijver om God te dienen niet begeven als wij schuldig zijn, door de genade van de Heilige Geest worden ons deze gebreken van harte leed! En begeren wij tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden Gods te leven. Dat is de taal van Gods kinderen, die van genade leven.

Als deze taal ons niet vreemd is, dan weten we de wachtkamer te vinden. Al moeten we ernaartoe kruipen. Al moeten we ernaartoe gedragen worden. Dan is het ons verlangen dat Gods kracht in ons leven openbaar komt. Wij die in onszelf krachteloos en verslagen zijn, onze ogen zien op de Heelmeester Israëls. Ontferm U mijner!

Schuifelt u naar binnen? In de wachtkamer van de Heere? Zonder afspraak bent u welkom. Vandaag nog.

Ds. M. A. Kuyt, Huizen

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2007

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Lege wachtkamer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2007

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's