Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vivaldi

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vivaldi

3 minuten leestijd

Wie klassieke gitaar speelt, heeft wel een beetje pech. De grote meesters hebben de gitaar meestal links laten liggen en daarom is de gitarist aangewezen op de kleinere meesters, zoals Sor of Rodrigo, of op per definitie onbevredigende arrangementen van de grote werken. Gelukkig is daar nog Vivaldi. Hij wordt tot de groten gerekend én heeft werken geschreven voor luit en mandoline, aan de gitaar zeer verwante instrumenten. Twee Hongaarse gitaristen, de tweelingbroers Peter en Zoltán Katona, wagen zich aan zijn muziek. Drie concerten, in G, D en C, en twee sonates, in C en in b, worden ten gehore gebracht, aangevuld met een zeer onderhoudende sonate voor twee luiten van S. L. Weiss.

Het concert in G is een dubbelconcert, bij de andere concerten speelt de tweede gitaar de continuo mee, in plaats van een klavecimbel of een theorbe. De broers laten zich niet begeleiden door een (kamer)orkest, maar door een strijkkwartet en een contrabas, waardoor het intieme karakter van de muziek alle recht gedaan zou kunnen worden. Maar nu ontstaat er een klein probleem. Het Carducci String Quartet, bestaande uit vier jonge, enthousiaste mensen, heeft zich blijkens het booklet een mooie plaats verworven in de kwartettenwereld. Dat is ongetwijfeld gebeurd met Haydn, Mozart, Beethoven en Brahms. Vivaldi vraagt echter een andere speeltechniek, en wellicht ook andere, meer authentieke instrumenten. Voeg daarbij dat de solopartijen op een luit of mandoline een octaaf hoger klinken dan op een gitaar, en het resultaat is voor wie de concerten kent enigszins teleurstellend. Weliswaar is de muziek onverwoestbaar. Er wordt ook virtuoos én subtiel genoeg gespeeld, maar de klank als geheel overtuigt niet als je een authentieke versie van bijvoorbeeld "Il Giardino Armonico" in je oren hebt. Ook dringt zich de vraag op welke bronnen men heeft gebruikt. Het concert in C vraagt van de violen gedurende het hele stuk pizzicatospel, maar hier wordt gewoon gestreken.

De sonates, bij Vivaldi voor viool, luit en continuo, worden hier in een arrangement voor twee gitaren gespeeld. Dat werkt enigszins bevreemdend. De melodiepartij van de viool klinkt toch echt wel anders wanneer die op een gitaar gespeeld wordt. Niettemin: de gitaristen brengen er prachtige versieringen in aan en dat maakt een hoop goed.

Al met al een leuke cd met prima muziek, maar ook hier geldt dat het betere de vijand is van het goede.

"Vivaldi - Katona Twins - Carducci String Quartet"; Channel Classics 237070; 19,99.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 september 2007

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Vivaldi

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 september 2007

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken