Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoeken om zalig te maken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zoeken om zalig te maken

4 minuten leestijd

"De Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was."

Lukas 19:10

Zacheüs. Een man met een mooie naam. De onschuldige. Hoe hebben zijn ouders hem zo'n naam kunnen geven? Misschien was het een vrome wens. In elk geval is er van hun jongen weinig terechtgekomen. Zacheüs is een tollenaar. Hij is er rijk van geworden. Jezus tekent zijn toestand echter in één woord: verloren.

Er staat nog iets over Zacheüs: hij zoekt Jezus te zien. De verhalen hebben hem nieuwsgierig gemaakt. Mogen we hierin met Kohlbrugge het verborgen trekken van de Vader naar de Zoon zien? Ik meen van wel. Daarmee is overigens nog niet gezegd dat Zacheüs met heilbegeerte zoekt om Jezus te zien. De Heilige Geest gaat soms ongedachte wegen. Zacheüs zoekt Jezus te zien, Wie Hij was. Maar de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.

Daar zit Zacheüs: weggescholen in de vijgenboom. Hij zal de weg af gekeken hebben. Zie ik Hem al? Het staat er echter andersom: Jezus ziet Zacheüs. Ineens bezien we deze geschiedenis door de ogen van Jezus. Hij ziet Zacheüs. Uitgestoten door zijn medemensen. Uitgesloten van de zaligheid, dat vooral. Maar Jezus is gekomen om te zoeken.

Haast u en kom af, Zacheüs, want Ik moet heden in uw huis blijven! Wat zal Zacheüs hebben gedacht? Nu ben ik er gloeiend bij. Jezus is echter gekomen om zalig te maken wat verloren was. Liefdevol klinkt Jezus' stem: heden moet Ik in uw huis blijven. Het is het heden der genade. Straks zal de Heere Jezus zeggen: heden is aan dit huis zaligheid geschied, omdat ook deze een zoon van Abraham is.

Jezus dient geen publieke aanklacht tegen Zacheüs in. Binnenskamers moet Zacheüs voor de dag komen als een schuldenaar. De ontmoeting met Christus verandert zijn leven. Ziet u hoe dicht ontdekking aan schuld en bevrijding door het Evangelie bij elkaar liggen? Wij trekken het vaak zo ver uit elkaar. Daardoor komen we aan echte ontdekking zo weinig toe en beleven we zo weinig van het Evangelie.

Zacheüs wordt aan zijn schuld ontdekt en zijn leven verandert. Zo werkt God, toen en nu. Het blijkt in de praktijk van zijn leven. Er staan rekeningen open met andere mensen. En vooral ook met God. Een onverzoende schuld.

Moet u soms dingen rechtzetten? Belijden aan anderen wat u verkeerd hebt gedaan? Voor God en voor de mensen. In eigen kracht gebeurt het nooit, maar in de ontmoeting met Christus gebeurt het. Wat Zacheüs een paar uur geleden nog voor onmogelijk had gehouden, gebeurt: hij belijdt zijn schuld en hij bekeert zich, in woord en daad.

Nu schrijft Lukas nog iets in dit Bijbelgedeelte. De reactie van de omstanders. Ze mopperen - over Jezus. Hij is tot een zondige man ingegaan, om te herbergen. Waarom schrijft Lukas dit? Doet de reactie van "de mensen" er dan toe? Mensen hebben toch altijd wel wat te zeggen. Waarom dan toch dit vermeld? Jezus komt in het huis van Zacheüs. Hij schaamt Zich er niet voor om zo diep te bukken. Hij is immers gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.

Daarmee vereenzelvigt Jezus Zich met de schuld van Zacheüs. De mensen praten er over. Hij is tot een zondige man ingegaan. Wij zeggen: wie met pek omgaat, wordt ermee besmet. Jezus gaat echter nog veel verder. Hij is niet alleen tot een zondige man ingegaan. Hij gaat straks uit, dragende Zijn kruis. Daar wordt de plaatsvervanging nog duidelijker zichtbaar. Om het met Kohlbrugge te zeggen: "Op grond van dit Woord mogen wij, hoe verloren ook, opzien naar de troon der genade en rusten in de armen van onze Heiland en Middelaar, Jezus Christus." Weet u er ook van? Toen in mijn zielsellende Uw aangezicht mij kende.

Ds. A. J. Kunz, Katwijk aan Zee

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2007

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Zoeken om zalig te maken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2007

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken