Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Haydn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Haydn

2 minuten leestijd

Joseph Haydn heeft altijd wat in de schaduw van zijn jongere collega en vriend gestaan; hoewel met name de oratoria van Haydn grote bekendheid genieten, vindt het publiek Mozart toch wel een maatje groter dan Haydn. Nu valt daar best wat voor te zeggen, ware het niet dat daardoor juist dat deel van Haydns oeuvre waarmee hij Mozart naar de kroon stak, wat ondergewaardeerd blijft. Men ziet Haydn dan meer als de veelschrijver en Mozart als de detaillist.

Zo ook met de strijkkwartetten. Haydn schreef er een dikke zeventig, terwijl Mozart het op ongeveer de helft hield. Alleen vergeet men dan dat Mozart bij zijn kwartetten Haydn als voorbeeld nam en zijn eerste serie van zes 'volwassen' kwartetten aan zijn oudere collega opdroeg.

Haydn wordt terecht beschouwd als degene die het strijkkwartet zijn definitieve vorm heeft gegeven: een meerdelig werk waarin de vier instrumenten zo gelijkwaardig mogelijk worden behandeld. Het is dan ook bepaald geen straf om bij een Haydnkwartet de tweede viool te spelen. Verder liet Haydn zien dat je voor een kwartetdeel aan één thema genoeg had in plaats van de gebruikelijke twee in de sonate en de symfonie.

Het Amsterdams Strijkkwartet, spelend op authentieke instrumenten, bracht een cd uit waarop enkele prachtige voorbeelden bij elkaar zijn gebracht: een vroeg kwartet uit opus 20, dat overigens alle kwaliteiten van de latere opus 74- en opus 76-kwartetten heeft. Na het beluisteren van opus 76 nr. 1 past maar één conclusie: geniaal.

Prachtig gespeeld, heel homogeen van klank en een stralende eerste viool van Alida Schat. Ze mogen er wat mij betreft mee doorgaan.

N.a.v. "Haydn - String Quartets", The Amsterdam String Quartet on historical instruments; Channel Classics (SA 25907); 19,50.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 12 november 2007

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Haydn

Bekijk de hele uitgave van maandag 12 november 2007

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken