Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijanden verzoend met God

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Vijanden verzoend met God

4 minuten leestijd

"Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven."

Romeinen 5:10

Wij zijn van nature vijanden van God. Onze val in de zonde is zo diep dat er niets goeds meer aan en in ons is. Maar wij menen intussen dat we toch nog wel bij machte zijn iets te doen waardoor wij nog wat bij God kunnen verdienen.

Wij willen helemaal niet weten van onze totale verdorvenheid. En aan de andere kant willen we ook niet weten van de volkomenheid van het werk van Christus. Dat het alles zonder ons, zonder iets van mij is volbracht.

Onze hoogmoed, onze eigengerechtigheid staat in de weg. Wij willen toch nog wel wat zijn! De Heere God moet toch nog wel rekening houden met iets van mij. Ik ga toch naar de kerk en ik geef toch een ieder het zijne!

De apostel houdt de gelovigen hier voor: wat waren wij toen Christus voor ons stierf? Vijanden. Als vijanden zijn we met God verzoend door de dood van Zijn Zoon. Dus: niet als vrienden. En ook niet als gelovigen. En ook niet als nette en brave mensen. Onze toestand was in alle opzichten wanhopig en we zagen dat niet eens.

Waren wij erbij toen Christus aan het kruis is gestorven? Hebben wij iets gedaan aan de verzoening? Kunnen wij iets bijdragen aan de verzoening? Nee, nee en nog eens nee! Al deze dingen zijn uit God. Het is alles van Hem uitgegaan.

Wat een wonder: God van Wie de verlossing uitgaat en Die ons aan ons vijand-zijn voor God ontdekt, nodigt ons in de bediening der verzoening: Laat u met God verzoenen. Hij bidt het ons zelfs.

De verzoening is geschied toen wij nog vijanden waren. Wij worden niet verzoend om ons geloof, niet om ons gebed, niet om onze werken, niet om ons nette leven, niet om onze inzet, niet om onze tranen, niet om al onze godsdienstigheid. Het is immers alles reeds geschied! Wat willen wij daar dan aan toedoen?

Laten we het toch duidelijk zien: de verzoening is niet om iets van ons. Ook niet om ons geloof. Het is door het geloof, waarbij het geloof niet iets is van onszelf, niet de een of andere hoedanigheid in ons, maar als een instrument, als een middel door God geschonken. Een middel waarmee wij Christus, onze rechtvaardigheid, omhelzen.

Wij moeten door de Heilige Geest leren hoe boos onze zonde is. Opstand is het, vijandschap tegen God. Wat wordt het alles dan onmogelijk. Maar zo wonderlijk: zo leert een zondaar hoe hij met God verzoend is. Want de Heilige Geest verlicht onze ogen en onze harten en doet ons zien op Christus alleen. Zo kan Paulus en zo kan al Gods volk roemen: "door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben" (vers 11).

Gekregen. Ja! Het is alles uit Hem. Zo is de Heere ook tot Paulus gekomen en heeft hem zijn vijandschap laten zien en gebroken. En ook Paulus mocht komen onder Christus' bloed dat reinigt van alle zonde.

Wat een wonder, wanneer we delen mogen in die genade. Dan zijn we overgebracht uit de dood in het leven. Uit de duisternis in het licht. En dan "behouden worden door Zijn leven". Dat is, door Hem Die leeft en zit aan de rechterhand van God en daar voor ons bidt (zie Romeinen 8:34).

Hij is nu in de hemel om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons (zie Hebreeƫn 9:24). Christus leeft aan de rechterhand van Zijn Vader voor Zijn volk, opdat Hij ze voor altijd behoudt door Zijn leven. Hij regeert en waakt altijd over hen. Hij heeft als de medelijdende Hogepriester altijd medelijden met hen. Dat we toch zien op Hem! Op Hem alleen, en leven!

Ds. A. Langerak, Achterberg

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 2007

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Vijanden verzoend met God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 2007

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken