Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Energie (I)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Energie (I)

4 minuten leestijd

Minder betalen voor gas en elektra: wie wil dat nu niet? Maar de overstap naar een ander, lees goedkoper, energiebedrijf verloopt niet altijd vlekkeloos. Sinds de liberalisering van de energiemarkt regent het klachten over dubbele incasso's, onbereikbare klantenserviceafdelingen en opdringerige verkopers.

Het laatste kwartaal is er volgens Barbara van der Rest van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) sprake van een toename van klachten van mensen die zonder dat ze dat wilden zijn 'overgestapt' naar een ander energiebedrijf. Soms geven mensen aan helemaal geen contact met de nieuwe aanbieder te hebben gehad. In andere gevallen zijn ze wel door een verkoper benaderd maar hebben ze er naar hun overtuiging niet mee ingestemd om over te stappen. "We zijn al langer bezig met een onderzoek naar dit probleem, en gaan binnenkort met de energieleveranciers om tafel om te achterhalen wat er aan de hand is."

Barbara van der Rest zegt dat de NMa dergelijke klachten van consumenten zeer serieus neemt. "Mensen worden hier rechtstreeks door gedupeerd." Lezers die hun ervaringen met dit onderwerp aan de NMa willen voorleggen, kunnen zich melden bij Consuwijzer (waarin de NMa participeert) via www.consuwijzer.nl of 088-0707070.

Energie (II)

Een paar tips om te voorkomen onverhoeds met een ander energiebedrijf in zee te gaan.

Ga niet zomaar op het aanbod van een willekeurig bedrijf in, hoe overtuigend de verkoper ook is, maar zoek eerst uit of het echt zo aantrekkelijk is als het wordt voorgespiegeld. Wie toegang heeft tot internet, kan daarvoor vergelijkingswebsites (bijvoorbeeld www.energieleveranciers.nl of www.energieprijzen.nl) raadplegen. Ook de Consumentengids zet met enige regelmaat de tarieven van de verschillende aanbieders op een rijtje.

Wie helemaal niet wil overstappen naar een ander energiebedrijf, doet er goed aan zo snel mogelijk een einde aan het gesprek te maken.

Geef, om te voorkomen onbedoeld aan een contract vast te zitten, zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens op. Geef in elk geval geen bankrekeningnummer prijs - dan kan een energiebedrijf niet zomaar termijnbedragen gaan incasseren. Het is niet ongebruikelijk om van telefonische verkoopgesprekken bandopnamen te maken. Wie bereidwillig allerlei persoonlijke gegevens heeft opgesomd, staat bij een discussie over de vraag of het wel of niet de bedoeling was om naar een andere energieleverancier over te stappen minder sterk.

Zet bij twijfel over overstappen in ieder geval nergens een handtekening onder.

Voor wie zich na het zetten van een handtekening toch bedenkt: stuur binnen de bedenktijd van zeven dagen een aangetekende brief naar het betreffende bedrijf.

"Problemen met dubbele incasso's ontstaan vaak doordat klanten, nadat ze zijn overgestapt, zich bedenken. In feite zitten ze dan tussen twee bedrijven in. EnergieNed is bezig met een oplossing voor dit probleem, zodat in de toekomst voorkomen wordt dat er twee keer geïncasseerd wordt", vertelt Barbara van der Rest.

Energie (III)

Het is trouwens nog niet zo eenvoudig om te achterhalen bij welk energiebedrijf een huishouden het voordeligst uit is. De vele vergelijkingswebsites die er inmiddels zijn, geven op zich goede informati e, maar de goedkoopste keuze hoeft nog niet de beste energieleverancier te zijn, waarschuwt Consuwijzer. Het laagste tarief zegt niet alles, want er bestaat ook nog zoiets als persoonlijke voorkeur. Op de websites staan de prijzen voor groene (op een duurzame manier opgewekte) en grijze stroom en voor vaste en variabele prijzen door elkaar heen.

Voor wie een contract voor bepaalde tijd heeft, ligt de contractduur vast en wie tussentijds toch besluit naar een ander energiebedrijf over te stappen, moet vaak een opzegvergoeding betalen. Wel iets om rekening mee te houden: die vergoeding kan oplopen tot 250 euro.

Afgezien daarvan: tariefvergelijkingen maken geen melding van bijkomende kosten die bedrijven in rekening brengen. Terwijl dat toch van doorslaggevend belang kan zijn. Zo zijn er energiebedrijven die extra geld vragen als een klant niet via automatische incasso wil betalen. Dit kan oplopen tot 2 euro per betaling, dat wil zeggen: per maand.

Ook niet onbelangrijk is welk tarief een energiebedrijf hanteert voor bellen met de klantenservice. De een verstrekt kosteloos informatie, een ander rekent het lokale tarief of 10 cent per minuut, en volgens Consuwijzer zijn er zelfs bedrijven die tot 70 cent per minuut gaan. Klant zijn van een goedkope aanbieder kan dus toch behoorlijk in de papieren lopen als de administratieve kant van de zaak niet goed geregeld is en de telefonische bereikbaarheid slecht is. Eindeloos in de wacht staan - voor eigen rekening -: dat tikt bij een hoog tarief lekker door. Voor je het weet ben je weer een paar tientjes lichter.

Opvallend product gezien? Slachtoffer van verkoopgeweld? Beetgenomen door een fabrikant? Nieuwe trend gesignaleerd? Meld het via de elektronische postbus andersnogiets@refdag.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2007

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Energie (I)

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2007

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken