Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Christelijk perspectief biedt meerwaarde"

3 minuten leestijd

Een multifunctioneel geschiedenishandboek voor de basisschool, geschreven vanuit een christelijke levensbeschouwing. Om dat te realiseren slaan hogeschool Driestar educatief en de Gereformeerde Hogeschool Zwolle de handen ineen.

Dezer dagen ploft er bij een kleine 800 christelijke scholen een enquête op de mat. Deze is bedoeld om draagvlak te creëren voor een nieuw project: de totstandkoming van een christelijk geschiedenishandboek. "We willen eerst de wensen en de behoeften van de scholen peilen", zegt drs. T. Spoelstra, manager van de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle. "Welke suggesties leven er onder leerkrachten? Welke kennis en ervaring is er zoal aanwezig? Zijn scholen eventueel bereid een voorintekening te doen? We verwachten veel van deze enquête en vinden het belangrijk de suggesties te honoreren."

Drs. A. A. van der Schans, namens hogeschool Driestar educatief betrokken, zegt: "Het is niet zo dat we het reformatorische en het gereformeerd vrijgemaakte onderwijs over één kam scheren. Er bestaan natuurlijk verschillen, maar we hebben wel gezegd: in 2008 rechtvaardigen die niet een verschillende aanpak van het geschiedenisonderwijs."

Op reformatorische scholen wordt nu veel gebruikgemaakt van de geschiedenismethode "Er is geschied". Van der Schans benadrukt dat het handboek hiervan geen opvolger of vervanger wil zijn. "Van een nieuwe methode willen we niet spreken. Het is de bedoeling praktisch bruikbaar educatief materiaal te ontwikkelen en bijvoorbeeld een eigen website. Maar het handboek als zodanig moet uitstijgen boven een methode die vanuit een speciaal onderwijsconcept is geschreven. Voordeel daarvan is dat leerkrachten minder vastzitten aan hun methode. Nu is het vaak: Jongens, pak je boek en je schrift. Op die manier kom je als leerkracht aan veel mooie dingen niet toe. Houd je dat flexibeler door je niet vast te leggen op één onderwijsconcept, dan kun je als leerkracht veel meer kanten op, en ook nieuwe onderwijsconcepten makkelijker een plaats geven in de geschiedenisles. We willen ook meer webbased gaan werken. Dat past in opvattingen over exemplarisch onderwijs die op Driestar educatief in ontwikkeling zijn." Spoelstra vult aan: "Elke school moet met het handboek uit de voeten kunnen, of je nu kiest voor exemplarische of voor adaptieve onderwijsvormen. We willen het project niet bij voorbaat dichttimmeren."

Historische canon

Geschiedenis heeft tegenwoordig de wind volop in de rug. Te denken valt aan het op te richten Nationaal Historisch Museum en de historische canon van vijftig vensters die in 2006 werd gepresenteerd. Die vensters verwijzen naar vijftig belangrijke personen of episoden uit de vaderlandse geschiedenis. "De historische canon is voor ons een belangrijke motor geweest", zegt Van der Schans. "Hij wordt met ingang van het volgende cursusjaar in de kerndoelen van het onderwijs opgenomen. De canon kan daarom prachtig dienen als format voor het handboek, waarbij je de vensters christelijk in kunt vullen." Dat christelijk perspectief zal de meerwaarde bieden, zegt Spoelstra. "De uitdaging zit 'm voor ons in de toegevoegde waarde. We gaan niet het wiel opnieuw uitvinden: onze toegevoegde waarde is de christelijke identiteit. Díé onderscheid je van andere benaderingen. Waar kun je God ontdekken in de geschiedenis? Hoe duid je de gebeurtenissen? Als vrucht van de verlichting? Of kan God toch op een bijzondere wijze ter sprake worden gebracht? Dergelijke vragen vormen de zin van de geschiedenis en komen nadrukkelijk aan de orde."

Aan de scholen is gevraagd de enquête voor 31 maart te retourneren. Op basis van de respons zal een projectplan worden ontwikkeld, dat vervolgens ter goedkeuring aan de directies van beide scholen wordt aangeboden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 maart 2008

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 17 maart 2008

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken