Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Paulus in Korinthe

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Paulus in Korinthe

5 minuten leestijd

In Korinthe ging het met Paulus al niet veel anders dan elders in Griekenland. Er ontstond ruzie. Later hadden trouwens ook talloze zendelingen te maken met botsingen. De apostel raakte opnieuw betrokken bij een conflict met de Joden. En de overste van de synagoge, Sosthenes, zag zich voor de rechterstoel van stadhouder Gallio geplaatst. Maar de Heere zei 's nachts tegen Paulus: "Zijt niet bevreesd, maar spreek, en zwijg niet."

In het toeristendorpje bij het antieke Korinthe loop ik ineens een Apeldoornse hoogleraar tegen het lijf. Om privacyredenen vermeld ik de naam van de theoloog niet. Hij zegt: "Hier wandelde Paulus samen met Aquila en Priscilla over de grote markt. Hier stonden de stalletjes waar ze het vlees verkochten. Hier kochten ze ook samen -om zo te zeggen- een broodje bij de bakker."

Lukas vertelt dat als Paulus in Korinthe verschijnt, daar juist ook Aquila en Priscilla "onlangs" zijn aangekomen. Hun land van herkomst was Italië. Hoe kwam dat? Keizer Claudius stuurde rond het jaar 49 of 50 de Joden weg uit Rome. Dat was de reden waarom Aquila en Priscilla naar Korinthe gingen. En toen was het de wonderlijke voorzienigheid van God dat Paulus en zij elkaar hier juist troffen.

Ik strijk ergens neer op een grote steen in het opgravingengebied van Korinthe, met uitzicht op de grote markt. In de heerlijke zon en met een windje van zee. Hier ontmoetten ze elkaar voor het eerst. Misschien in de synagoge. Of gewoon op deze agora? "Goedendag, mijn naam is Paulus. Van Tarsen." En dan Aquila: "Aangenaam kennis met u te maken, meneer Paulus. Ik heb al veel over u gehoord." Zo ontstond er een gesprek.

De kolonie Korinthe werd vooral bevolkt door Romeinse vrijgelatenen. Dat waren doorgaans geen makkelijke jongens, maar individualisten. Korinthe was door zijn natuurlijke ligging een havenstad en trok een internationale mix aan van avonturiers: kooplui, havenwerkers, slaven. In de tijd van Paulus telde Korinthe, zo schatten kenners van de oudheid, wel zo'n 600.000 inwoners. De stad stond bekend om zijn goddeloosheid.

Te midden van dat heidendom ontstond een christelijke gemeente. En juist gezien de achtergrond van de tot geloof gekomen mensen groeide er gemakkelijk verschil van mening. Over het eten van vlees dat eerst aan de afgoden was geofferd bijvoorbeeld. Natuurlijk, zei Paulus, ik geloof niet in afgoden. Maar als ik door dat vlees te eten mijn broeder erger, zal ik in der eeuwigheid zulk vlees niet eten.

Vanuit Athene trok Paulus ook in Korinthe eerst naar de synagoge. Er lijken nog wat overblijfselen te zijn van dat leerhuis. Een grote steen uit het portaal van de hoofdingang bevat een Griekse inscriptie. Zo ging dat. Joden in de verstrooiing bedienden zich steeds meer van het Grieks. Niet voor niets kwam meer dan een eeuw voor Christus de vertaling van het Oude Testament in het Grieks gereed.

Nadat Silas en Timotheüs waren gearriveerd uit Berea betuigde Paulus tegenover de Joden met grote aandrang dat Jezus de Christus is. Veel Joden kwamen tot geloof. Maar tal van luisteraars begonnen te lasteren. Toen Gallio eenmaal stadhouder was, sprak een aantal Joden met elkaar af dat het nu maar eens uit moest zijn met die Paulus. Ze zouden hem een lesje leren. Voor de rechter met die vent.

Paulus logeerde bij Justus. Zijn huis stond naast de synagoge. Crispus, een overste van de synagoge, kwam tot geloof. En toen sleepten de vijandige Joden ook nog eens een andere overste, Sosthenes, voor Gallio. Maar de stadhouder trok er zich allemaal niets van aan. Hij deed niets. Het is toch wel indrukwekkend om op de plek te staan waar dat allemaal plaatshad.

Ik dwaal wat over het gebied van de opgravingen. Hier liepen de gedoopte leden van de nieuw gegroeide christelijke gemeente. Op zondag van lieverlee, jazeker, de opstandingsdag. Hier liepen de kinderen in hun zondagse kleren. Of hadden ze daar geen geld voor? In die eerste decennia was er nog nauwelijks sprake van een kerkgebouw. Ze zullen bijeengekomen zijn in particuliere huizen.

Maar later verrezen er grote godshuizen. Duidelijk tekenen via de fundamentstenen zich de contouren ervan af. Een ervan is de Julian basilica. Waar zijn de brieven van Paulus voorgelezen? Of hebben de opzieners gezegd: "We moeten nog maar even wachten. Het is allemaal zo confronterend. We moeten die boodschap maar een beetje doseren. Die Paulus is zo scherp"

Discussies en twisten begonnen de gemeente te verscheuren. "Dat mag niet, hoor. De apostel Paulus heeft het geschreven."

"Ach man, die is wettisch. Zo nauw moet je het niet nemen." Een zoektocht naar het verleden in Griekenland wil niet doen stilstaan bij hout en steen. Ook anno 2008 is het nodig om naar de boodschap te luisteren van hem wiens spoor de achterliggende artikelen volgden. Reageren aan scribent? kerkenwereld@refdag.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 2008

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Paulus in Korinthe

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 augustus 2008

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken