Bekijk het origineel

Drukkerij Verloop groeit door studiowerk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Drukkerij Verloop groeit door studiowerk

4 minuten leestijd

ALBLASSERDAM - De drukker is uitgegroeid tot de bedenker van een totaalconcept. Bij Verloop in Alblasserdam draaien niet alleen meer de persen, maar wordt ook gewerkt aan de vormgeving van periodieken en brochures. Het bedrijf draagt verder zorg voor de afwerking en verzending. "Het meeste wat we maken, wordt nu in de eigen keuken gebrouwen."

Vijftien jaar na de ingebruikname van het nieuwe pand op het Alblasserdamse bedrijventerrein Vinkenwaard is het onderkomen van het familiebedrijf alweer te klein. Een papiertje op de ruit bij de ingang vraagt bezoekers om begrip voor de overlast als gevolg van een verbouwing. Aan de achterkant van het gebouw verrijst in twee bouwlagen een spiksplinternieuwe studio. In de uitbreiding krijgen eveneens een volautomatische verzameltrechter en een zogenaamde sealmachine een plek.

De aanbouw kost 0,5 miljoen euro, de machines vergen nog eens een investering van 250.000 euro. Drukkerij Verloop verwacht dat de groei van de activiteiten, begonnen in de tweede helft van de jaren negentig, de komende jaren zal aanhouden. Sinds 1997, toen het bedrijf zijn 75-jarig bestaan vierde, is het personeelsbestand gegroeid van elf vaste krachten naar achttien. Dit najaar, als de uitbreiding klaar is, zullen voor de afdeling afwerking nog eens twee mensen nodig zijn.

Drukwerkadviseur en managementteamlid Jan Vreeken bevestigt dat het conceptmatig denken een forse groei met zich heeft meegebracht. Enkele jaren geleden is de plaatselijke krant De Klaroen verkocht en heeft het bedrijf gaandeweg het drukken van periodieken, reclamefolders en handelsdrukwerk uitgebreid met vormgevingsaspecten. De tijd was er rijp voor, mede als gevolg van druk op de marges in de grafische sector.

"We dachten dat de advisering over reclamecampagnes meer het werk was van mediabureaus, maar hebben die schroom overwonnen. Voor een flink aantal bladen en bedrijven denken we nu ook mee over de vormgeving, adviseren we over campagnes en ontwerpen we logo's. Daarnaast maken we alle producten hier verzendklaar. Dat heeft geleid tot een groeiend aantal klanten."

De grootvader van de huidige directeur-eigenaar Arjan Verloop, Jan Verloop, startte het bedrijf in 1921 in een houten schuurtje van 3,5 bij 5 meter, bij zijn woning. Hij had het vak geleerd van een plaatselijke drukker, maar raakte na zijn militairediensttijd werkloos. Het bedrijfje, toen nog gevestigd in Oost-Kinderdijk, groeide in de jaren daarna uit tot een bekende drukkerij. Aanvankelijk was er bij het bedrijf eveneens een boekhandel gevestigd. Jans zoons Nico en Piet nam later het bedrijf van hun vader over. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Samen met Vreeken en bedrijfsleider Leo van der Welle heeft Arjan Verloop een managementteam (mt) samengesteld. Het mt is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.

Drukkerij Verloop heeft een aantal bekende klanten in de gereformeerde gezindte. Zo zijn de vormgevers van het bedrijf verantwoordelijk voor de recente vernieuwing van Daniël, het jeugdblad van de Gereformeerde Gemeenten. Ook het kerkelijk blad De Saambinder rolt wekelijks in Alblasserdam van de persen. Onlangs werd bij Verloop het eerste jaarboek van de Hersteld Hervormde Kerk vervaardigd. Andere opdrachtgevers zijn stichting Ontmoeting, Eleos en verschillende andere kleinere en middelgrote bedrijven.

Vreeken benadrukt dat Verloop niet alleen maar klanten uit de gereformeerde gezindte heeft. "We drukken voor allerlei bedrijven. Voor de gemeente Krimpen aan den IJssel hebben we net een project afgerond dat te maken heeft met het jubileum van de stormvloedkering en aan bijvoorbeeld de Interkring Vers, een samenwerkingsverband van slagers in supermarkten, leveren we regelmatig hoogwaardig drukwerk."

Volgens Vreeken heeft de digitalisering de grafische sector aanvankelijk wel onder druk gezet, maar is de vraag naar informatie sindsdien explosief gestegen. "De mensen zijn selectiever geworden in datgene wat ze lezen, maar het niveau van de informatieverstrekking is alleen maar toegenomen. Bedrijven die voorheen niet aan marketingstrategie deden, staan tegenwoordig op beurzen en presenteren daar brochures en folders. Elk zichzelf respecterend bedrijf wil iets tastbaars achterlaten en een professioneel logo bezitten. Daar hoort natuurlijk een goede website bij, maar wij merken dat die ontwikkelingen naast elkaar doorgaan en elkaar versterken. Crossmediaal heet dat."

Verloop drukt nog steeds boeken en klanten uit de omgeving kunnen er terecht voor bijvoorbeeld geboortekaartjes. Door de sterke groei van de andere activiteiten is het relatieve belang van familiedrukwerk afgenomen. Vreeken wil geen omzet- of winstcijfers kwijt. De omzet is vorig jaar met 14 procent gestegen. Hij verwacht ook de komende jaren dergelijke groeicijfers.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 2008

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Drukkerij Verloop groeit door studiowerk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 september 2008

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken