Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toch onderzoek naar beveiliging HSL

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toch onderzoek naar beveiliging HSL

Minister wil andere locomotieven

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Minister Eurlings (Verkeer) laat alsnog onderzoeken of een alternatief spoorbeveiligingssysteem op het traject van de hogesnelheidstrein HSL-Zuid moet komen in plaats van het ERTMS-systeem.

Dat schreef hij gisteren in een brief aan de Tweede Kamer.

Het zou gaan om een tijdelijk alternatief dat "binnen een of twee jaar toepasbaar zou moeten zijn." Eurlings verwacht in mei van dit jaar de uitkomst van het onderzoek. Er wordt gekeken naar een systeem dat zich al bewezen heeft.

Het is het zoveelste fase in het HSL-drama. Acht jaar geleden begon de aanleg van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Parijs. De eerste treinen zouden in april 2007 gaan rijden.

De gezamenlijke vervoerders op het traject, de Franse SNCF, Belgische NMBS en Nederlandse Spoorwegen, pleitten in 2005 voor een alternatief voor ERTMS. Dat werd destijds door Eurlings voorgangster Karla Peijs afgewezen.

Hij laat nu ook onderzoeken of op de HSL-Zuid een ander soort locomotief ingezet kan worden. Nu zijn testen aan de gang met Bombardierloc's. De minister laat nagaan of Siemensmaterieel gebruikt kan worden. Die loc's kunnen maximaal 140 kilometer per uur rijden.

Bovendien blijkt uit de brief dat HSA, het samenwerkingsverband van NS en KLM dat de HSL-Zuid exploiteert, voorlopig 40 procent korting krijgt op de vergoeding die het aan de staat betaalt voor het gebruik van het spoor als de Belgen een deel van hun traject niet op tijd klaar hebben.

Ook is HSA al een compensatie voor geleden schade toegezegd, omdat de treinen in Belgiƫ langzamer zullen rijden en er minder treinen naar Parijs gaan.

De schade voor Verkeer en Waterstaat bedraagt jaarlijks 16,5 miljoen euro. Voor de looptijd van de concessie komt dit neer op in totaal 224 miljoen euro.

Wanneer de eerste snelle treinen nu echt gaan rijden tussen Rotterdam en Amsterdam, wordt in het midden gelaten. De speciale HSL-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda zijn er nog niet. Tot die tijd zou op het HSL-spoor gereden worden met Bombardierlocomotieven. "Gegeven de vele onzekerheden wil HSA zich vooralsnog niet vastleggen op een exacte datum", schrijft Eurlings.

Een kaartje voor de hogesnelheidstreinen die vanaf 1 juli volgend jaar tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden, zal 60 procent duurder zijn dan het huidige kaartje. Het standaard-hsl-tarief voor een retourtje wordt dan 39,30 euro.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 31 January 2009

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Toch onderzoek naar beveiliging HSL

Bekijk de hele uitgave van Saturday 31 January 2009

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken