Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Echte opwekking begint bij God"

Dr. Bakker houdt lezing voor Apeldoornse studenten

2 minuten leestijd

APELDOORN - God gelijk geven in Zijn oordeel. Hem verheerlijken door te belijden dat het rechtvaardig zou zijn als "de grond nu onder mij zou opengaan en ik zou verzinken in de hel." Dat, en geen buitengewone ervaring, is volgens Jonathan Edwards de basis voor een opwekking.

Dat zei dr. H. A. Bakker gisteravond in een lezing voor de Apeldoornse theologische studentenvereniging PFSAR, verbonden aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA). De docent aan de Evangelische Theologische Hogeschool te Ede en de Vrije Universiteit Amsterdam sprak over "Waait de Geest van de Great Awakening nu nog?".

Jonathan Edwards (1703-1758) was een Noord-Amerikaanse puriteinse opwekkingsprediker. Hij stond aan de wieg van de opwekking omstreeks 1740 in Noord-Amerika en Engeland, die de "First Great Awakening" wordt genoemd.

Toen Edwards gemeente¡predikant werd, stuitte hij op veel "dorheid", aldus dr. Bakker. Edwards zag in zijn gemeente iets terug van zijn vroegere eigen "droge" leven met God. "De jonge predikant leefde in een tijd waarin de verlichting op haar hoogtepunt was. Hij worstelde zelf met een erg rationeel en gevoelloos leven met God."

Bij Edwards zelf was het tot een doorbraak gekomen. Toen twee sterf¡gevallen zijn gemeente opschrikten, gebeurde er ook iets in de gemeente. "Mensen kwamen in tranen bij Edwards aan de deur omdat er iets gebeurde wat ze niet begrepen. Edwards sprak in zijn geschriften over dorre doodsbeenderen die tot leven kwamen."

Volgens dr. Bakker moest Edwards echter vanaf het begin van de opwekking de vinger aan de pols houden. "Mensen waren soms wel 24 uur in extase. Van sommigen schrijft Edwards dat ze bijna "doordraaiden." Veel gebed en pastoraat waren nodig dat te voorkomen."

Voor Edwards waren die buitengewone ervaringen echter "niet interessant", aldus de docent uit Ede. "Het ging er hem in zijn pastoraat om dat zijn gemeenteleden overtuigd raakten van hun verkeerde levenswandel en hun weerstand tegen God."

Volgens dr. Bakker zag Edwards de opwekking snel worden verdoezeld door extremiteiten. "De opwekking vloog uit de bocht. Mensen gingen aan de haal met geestesgaven. Edwards verwachtte een wereldwijd en krachtig werk van de Geest, maar God verborg Zich weer. Dat was voor Edwards moeilijk te begrijpen."

Dr. Bakker stelde dat het ootmoedig gebed volgens Edwards een scharnierpunt voor een opwekking is. "Door het gelovig gebed uit een gebroken hart kon de zondaar in een staat van ontvangen komen. Bij een echte opwekking verwacht men alles van God."


Jonathan Edwards

- Dr. H. A. Bakker houdt lezing voor TUA-studenten over Jonathan Edwards.

- In gemeente van puritein Edwards leidden sterf¡gevallen tot opwekking.

- Opwekking verzandde tot verdriet van Edwards in extatische ervaringen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken