Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prinses Irene

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Prinses Irene

4 minuten leestijd

Prinses Irene is vandaag zeventig geworden. Veel vlaggen hangen er niet uit. De meeste Nederlanders weten ook niet zo veel van de zus van koningin Beatrix.

Zelf vindt prinses Irene dat geen probleem. Zij staat liever niet in de schijnwerpers. Zij leidt haar eigen leven ver van de troon in haar woning in Wijk bij Duurstede of op haar landgoed in Zuid-Afrika. Zij voelt zich prettiger als Irene van Lippe dan als prinses Irene.

De tweede dochter van koningin Juliana en prins Bernhard gaf veel op voor haar vrijheid. Zij verliet -kort na haar geloofsbelijdenis- de Hervormde Kerk, deed afstand van haar rechten op de troon en verhuisde naar het buitenland. Dat alles omdat zij per se wilde trouwen met de rooms-katholieke prins Carlos Hugo de Bourbon de Parme, die aanspraak maakte op de Spaanse troon.

De troon besteeg Carlos Hugo echter nooit, het huwelijk strandde en prinses Irene bleef gedesillusioneerd met vier kinderen achter. Ze had het zich zo anders voorgesteld. Al die ontwikkelingen dreven haar verder af van de volgens haar benauwende Bijbelse boodschap. Zij koos voor het holisme: de mens is een met alles en iedereen.

Hoe heeft het zover kunnen komen, vroeg de christelijk gereformeerde predikant ds. J. H. Velema zich in 1964 af na de overstap van Irene naar de Rooms-Katholieke kerk. Was er wel voldoende gebed geweest voor de Oranjes?

Die vraag is nog steeds actueel, want hoe heeft het zover kunnen komen dat de prinses na het feminisme en het pacifisme nu in de natuur en de "eenheid van het zijn" gelooft? Om dezelfde reden? Wie spreekt de prinses nog aan op haar ideeën?

De keus voor Rome leidde in 1964 tot fel verzet vanuit de protestantse kerken. Van haar huidige gedachtegoed wordt echter met een glimlach kennisgenomen. Tot een wezenlijk debat daarover komt het niet. Integendeel, veel Tweede Kamerleden hingen begin dit jaar aan haar lippen toen de prinses in de Tweede Kamer sprak. Wordt het gevaar van het holistisch denken voldoende onderkend?

Gebed blijft nodig voor prinses Irene, maar ook voor de andere leden van de koninklijke familie. Niet alleen omdat het een Bijbelse opdracht vanuit de Romeinenbrief is, maar ook omdat de Bijbel bij de Oranjes en in het geheel van de samenleving niet meer de plaats inneemt die hij in het verleden wel had. Zeker, bij trouwplechtigheden, doop- en uitvaartdiensten krijgt het volk iets te zien van de geloofsbeleving van de Oranjes. Dat is op zichzelf verblijdend.

Toch is het een slechte ontwikkeling dat de koninklijke familie en de Rijksvoorlichtingsdienst alle informatie over kerkbezoek en religieuze vorming onder het kopje "privé" scharen. Over kerkbezoek worden geen mededelingen gedaan, en dat terwijl tijdens de regeerperiode van koningin Juliana de ANP-fotografen nog regelmatig bij de kerkdeur stonden als de vorstin ter kerke ging. Zelfs de vraag of de koninklijke familie op de zondag na de aanslag in Apeldoorn naar de kerk was geweest, werd niet beantwoord door de Rijksvoorlichtingsdienst omdat dat privé zou zijn.

Van koningin Beatrix weten we dat zij regelmatig een kerkdienst bezoekt. Of prins Willem-Alexander en zijn gezin dat doen, weet Nederland niet. Waarom moet dat geheim blijven? Past religie niet in de pr-strategie van het hof? Immers, een leven bij de Bijbelse boodschap is niet in.

Helaas laat het de meeste Nederlanders koud of de koninklijke familie kerkelijk actief is. En of de kinderen van prins Willem-Alexander een protestantse of een rooms-katholieke dan wel oecumenische vorming krijgen, interesseert nog minder mensen.

Dat is een miskenning van de ontstaansgeschiedenis van ons land. Er is werk aan de winkel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 augustus 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Prinses Irene

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 augustus 2009

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken