Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Nieuwe schepping doel heilsplan"

5 minuten leestijd

DOORN - De herschepping is het uiteindelijke doel van de schepping. Dr. H. van den Belt: "De schepping is er -ondanks de macht van het kwade en dwars door de crisis van de zonde en de dood- om uiteindelijk herschapen te worden, door de verlossing op grond van de verzoening door Christus."

Dr. Van den Belt, docent vanwege de Gereformeerde Bond (GB) aan de Universiteit Utrecht, sprak gisteren in Doorn op de laatste dag van de GB-studieweek voor studenten theologie. Herschepping betekent volgens hem dat er iets is misgegaan in de geschapen werkelijkheid. "Net als bij een hertentamen. Het moet opnieuw. Herschepping veronderstelt dus de realiteit van het kwaad, dat als een verwoestende macht de schepping aantast. Herschepping is een verlossing uit de greep van het kwaad."

Herschepping laat volgens dr. Van den Belt ook zien dat er een overkoepelend heilsplan bestaat. "De eeuwige, alwetende God heeft zich niet door het kwaad laten verrassen. Sterker nog, de almachtige en soevereine God heeft het kwaad, dat Hij haat, toch willen toelaten. Hij keert het kwaad ten goede door het te gebruiken als de donkere achtergrond waartegen het licht van Zijn menigvuldige genade als een regenboog afsteekt."

Hier is echter voorzichtigheid geboden, aldus dr. Van den Belt. "Voor je het weet heb je God tot auteur van de zonde of de oorzaak van het kwaad gemaakt. Dat is Hij niet. Je mag niet zeggen dat God de zonde op zichzelf heeft gewild, net zo min als je kunt zeggen dat God een verkrachting of een moord heeft gewild. Maar tegelijkertijd kun je ook niet zeggen dat de zondeval heeft plaatsgevonden buiten Gods bereik, net zomin als je kunt zeggen dat die verschrikkelijke moord heeft plaatsgevonden buiten de alles overkoepelende voorzienigheid van God om."

De herschepping is volgens hem gegrond op de verzoening. "De Christus Die aan de wieg van de wereld staat, is dezelfde Christus Die in de kribbe gelegen heeft en dezelfde Christus Die komen zal in heerlijkheid. Het kruis en het lege graf staan tussen schepping en herschepping. De schepping is de voorbereiding, de herschepping de voltooiing van het werk van Christus."

Dr. Van den Belt ziet een parallel tussen de herschepping van de hemel en de aarde en die van het persoonlijk leven. "Het eerste dat God schept in de duisternis van ons hart is het licht. Hij schept het zelfs uit de duisternis."

Herschepping betekent ook dat christenen leven in de nieuwe werkelijkheid van het Koninkrijk van God, midden in een zondige wereld. Hij citeerde ds. L. Vroegindeweij, die zijn gemeente in Delft met een voorbeeld duidelijk maakte wat het betekent om in Christus te zijn. "Hebben jullie wel eens een vol vergiet gezien? Zo is mijn hart, zo lek als een zeef. Maar dan moet je dat vergiet eens in een afwasteiltje met water zetten, dan stroomt het vol. Zo is het ook met mij in Christus. Ik in Hem en Hij in mij."

Tijdens de bespreking van de lezing vroeg een student of de zondeval nodig was voor de uitvoering van het plan van God. Dr. Van den Belt: "Als er geen overkoepelend heilsplan is waarin ook de zonde een plaats heeft, dan wordt de komst van Christus om de wereld te redden afhankelijk van toevalligheid of Adam en Eva in het paradijs zouden zondigen. Waar ik diep van overtuigd ben, is dat zonde kwaad is en niet van God komt. Het kwaad was er al voordat de mens zondigde, denk aan de val van de engelen. Tegelijkertijd kun je niet zeggen dat de zondeval buiten de wil van God om ging. In het allesomvattende heilsplan van God krijgen zonde én verzoening een plaats."

Ds. H. G. de Graaff uit Rotterdam sprak over de verhouding tussen schepping en recreatie, ontspanning. Hij stelde dat niet de mens, maar de sabbat -de rustdag- de kroon op de schepping is. "Dat betekent dat je geroepen bent om je te verheugen in Gods grote daden van schepping, verlossing en voleinding. Dat levert innerlijke vrijheid op. Ieder van ons is geroepen om die innerlijke vrijheid praktisch te vertalen naar het leven van elke dag."

Wat betekent dat voor predi¡-kanten, van wie mensen ver-wachten dat ze 7 dagen per week, 24 uur per dag in dienst zijn? Ds. De Graaff haalde Handelingen 20:28 aan, waarin de apostel Paulus tegen de ouderlingen in Efeze zegt: "Zo hebt dan acht op uzelf en op de gehele kudde." "De volgorde is opmerkelijk. Als ambtsdrager moet je in de eerste plaats op jezelf letten."

Toezien op jezelf betekent volgens ds. De Graaff in de eerste plaats aandacht hebben voor de eigen spiritualiteit en omgang met de Heere. Maar een predikant moet ook van ophouden weten. "Je mag ook als predikant als een bevrijd mens leven. Daar zit voor mij persoonlijk een stuk spanning, die ik niet goed opgelost krijg. Die spanning is voor mij het meest voelbaar in het vinden van een goede balans tussen werken en ontspannen."

In een "encouragement" (bemoediging) ging emeritus hoogleraar prof. dr. W. Verboom in op de betekenis van de woorden "vreze des Heeren". Volgens hem gaat het om een eerbiedige, vertrouwelijke omgang met een heilig God.

Er is nabijheid in Gods omgang met mensen, maar ook afstand. "Laten we nooit populair over God denken, praten of zingen."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 2009

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 2009

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken