Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meetlat in groep 8

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Meetlat in groep 8

5 minuten leestijd

Het schooleindonderzoek (SEO) is bijna klaar, Cito komt volgende week. De toets die de kinderen van groep 8 op de basisschool afleggen, bepaalt mede waar ze volgend jaar in het voortgezet onderwijs terechtkomen.

Het SEO is sinds begin november op zo'n 265 orthodox-christelijke scholen afgenomen. Vorig jaar namen 5602 leerlingen eraan deel. De toets wordt gecoördineerd door vier schoolbegeleidingsdiensten: Driestar Onderwijsadvies, de gereformeerd vrijgemaakte organisatie GH-GPC, het Ds. G. H. Kerstenonderwijscentrum (KOC) en het protestants-christelijke Centraal Nederland.

Het SEO werd ontwikkeld vanwege principiële bezwaren tegen bepaalde teksten en afbeeldingen in de Cito-toets. Daarnaast hadden de scholen moeite met de eenzijdige nadruk op de schoolvorderingsscores. Het SEO is dan ook breder. Naast het schoolvorderingenonderzoek, zoals het Cito dat ook heeft, bevat het een intelligentie- en een persoonlijkheids¡test.

"Over principiële problemen met de Cito-opgaven hoor ik de laatste jaren minder", zegt adviseur J. F. Voorthuyzen van Driestar Onderwijsadvies. "Het verschil in aanpak is blijven bestaan. Doordat in het SEO ook de intelligentie gemeten wordt, kan de school zien of de leerling voldoende geleerd heeft, gezien zijn intellectuele capaciteiten. Dat kun je vervolgens ook van het gemiddelde van een klas vaststellen. Het Cito heeft sinds vorig jaar ook een intelligentietoets, maar die wordt niet betrokken bij het vaststellen van het eindresultaat van de school als geheel. Aanvankelijk nam slechts een deel van onze scholen ook de persoonlijkheidstest af, maar inmiddels doen ze dat allemaal. Ook die toets kan elementen opleveren die voor het advies richting het voortgezet onderwijs van belang zijn.

Wij vinden dat het Cito een te eenzijdige nadruk op harde scores van het schoolvorderingenonderzoek blijft leggen. De middelbare scholen doen daar soms aan mee. Dan oefenen ze druk uit op basisscholen om niet het SEO, maar de Cito-toets af te nemen, omdat ze willen dat alle leerlingen op dezelfde wijze worden getoetst. Daardoor blijft het aantal scholen uit de Driestarachterban dat aan het SEO deelneemt, rond de 50 procent steken. Het aantal scholen dat onze toetsen afneemt, groeit wel, maar die toename zit meer in de achterban van Centraal Nederland. Ook doen er inmiddels scholen van buiten het klantenbestand van de participanten mee."

Het SEO wordt elke vier jaar vernieuwd. Daarbij worden opgaven uit de 'voorraad' van het Cito gebruikt. "Dat was aanvankelijk bijna onbetaalbaar. Daardoor dreigden we vier jaar geleden te moeten stoppen. De inspectie was daar teleurgesteld over; die vindt het verschil in aanpak boeiend. Inmiddels hebben we een gunstiger inkoopregeling kunnen treffen."

Ook de verschillende opbrengsten zijn onderwerp van gesprek bij de inspectie, zegt Voorthuyzen. "Er zijn scholen die het na overstap van Cito naar SEO gemiddeld beter deden, terwijl andere scholen juist na overstap van SEO naar Cito een beter gemiddelde haalden. Dat geeft tegelijk aan dat de inspectie scholen niet zo hard op de toetsresultaten zou moeten afrekenen."

Het Schooleindonderzoek bestaat uit elf tests. Vijf daarvan gaan over zaken die de kinderen op school geleerd hebben: taal, rekenen en studievaardigheden. De andere zes zijn intelligentietests rond thema's als taalbegrip, ruimtelijk inzicht en abstract denken. Daarnaast is er een vragenlijst die vooral bedoeld is om een beeld te krijgen van het gedrag. In totaal zijn de leerlingen drie dagdelen bezig.

Er zijn meer alternatieve toetsen ontstaan, ook door discussies over de vraag of de Cito-toets wel een goed beeld geeft van de leerlingen en welk gewicht er aan de uitslag toegekend moet worden. Ook deze alternatieve toetsen richten zich doorgaans op de algemene intelligentie of de sociaal-emotionele vaardigheden van een kind. Naast of in plaats van de eindtoets van het Cito gebruiken scholen bijvoorbeeld de Groninger Intelligentietest voor Voortgezet Onderwijs (GIVO), de ISI-toets (Intelligentie, Schoolvorderingen, Interesse), de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO), de SchoolVragenLijst (SVL), de Drempeltoets van Eduforce of het Drempelonderzoek van 678 Onderwijs Advisering.

Het oordeel van de leerkracht blijft het belangrijkst, beklem- tonen de toetsenmakers. "De toets is slechts hulpmiddel, dat blijft het uitgangspunt", zegt Voort-huyzen.


Drie dagen Cito

Zo'n 80 procent van de Nederlandse basisscholen neemt van 2 tot 4 februari de Eindtoets Basisonderwijs af, zoals de Cito-toets officieel heet. Het gaat om zo'n 162.000 leerlingen. De resultaten "ondersteunen de leerling, de ouders en natuurlijk de leerkracht bij het kiezen van een brugklastype", stelt het Cito. In de week van 1 maart ontvangen de school en de ouders de rapportage over het resultaat.

Het Cito ontwikkelde een gesproken versie van de toets voor dyslectische leerlingen, een vergrote versie voor slechtziende leerlingen, een zwart-witversie voor kleurenblinde kinderen en een brailleversie voor blinden.

Alle scholen kunnen in plaats van aan de papieren toets deelnemen aan de Digitale Eindtoets. Deze bevat ook het onderdeel wereldoriëntatie. De digitale toets is minder aan een datum gebonden: de school kan binnen een bepaalde periode zelf bepalen wanneer hij de kinderen achter het toetsenbord laat plaatsnemen.

De Digitale Eindtoets kan ook gebruikt worden voor leerlingen die bijvoorbeeld wegens ziekte niet aan (een deel van) de reguliere toets hebben kunnen deelnemen. Ook leerlingen van wie de leerkracht zeker weet dat er tijdens de afname van de reguliere eindtoets iets is misgegaan, kunnen de digitale toets maken, als herkansing.

De Eindtoets wordt niet alleen in groep 8 van de basisschool afgenomen, maar ook op mbo-opleidingen voor onderwijsassistent. Die kunnen hun studenten zo laten kennismaken met de toets en tegelijkertijd het niveau van hun studenten op het gebied van taal, rekenen/wiskunde en studievaardigheden in kaart brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 januari 2010

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Meetlat in groep 8

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 januari 2010

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken