Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prins bestudeert naast Bijbel en Koran ook werk Calvijn en Kuyper

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Prins bestudeert naast Bijbel en Koran ook werk Calvijn en Kuyper

Willem-Alexander houdt elke vier weken met vrienden Bijbelkring

4 minuten leestijd

DEN HAAG - Prins Willem-Alexander komt al achttien jaar lang elke vier weken met vrienden bij elkaar om religieuze en vooral Bijbels thema's te bespreken. Zo passeerden onderwerpen als de islam en christelijke kunst, maar ook Luther, Calvijn en Abraham Kuyper kwamen ter sprake.

Dat vertelde de huispredikant van de Oranjes, ds. Carel ter Linden, gistermiddag in Den Haag bij de presentatie van het boeiende boek "Willem IV. Van prins tot koning" van de Volkskrantjournalisten Jan Hoedeman en Remco Meijer.

De kring ging in 1992 van start toen een aantal jaargenoten van de prins zich meer wilde verdiepen in "geloofszaken." Zij klopten bij ds. Ter Linden aan met de vraag of hij de kring wilde leiden.

Sindsdien is de kring van twaalf vrienden elke vier weken bij elkaar blijven komen. "Het is ongelooflijk, maar de groep is al die jaren springlevend gebleven", zei ds. Ter Linden.

De eerste zes jaar lazen de deelnemers "bijna uitsluitend verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament, daarbij steeds op zoek naar de eigenlijke betekenis van het verhaal, naar de inhoud achter de vorm, om dan te ontdekken hoe actueel die eigenlijk steeds weer is", aldus de predikant, die de Bijbel vooral ziet als een boek van mooie verhalen vol rijke lessen.

Toen prins Willem-Alexander halverwege de jaren negentig aangaf dat hij overwoog belijdenis te gaan doen, verdiepte de groep zich een jaar lang in de "hoofdzaken van het christelijk geloof en in de hoofdstromingen binnen de kerk." In die tijd kwamen de rooms-katholieke monseigneur Bõr en kerkhistoricus Jan van den Berg langs. De remonstrantse voorvechter van de oecumene Harry de Lange sprak ook voor de Bijbelclub.

Op palmzondag 1997 deed de prins met vier mannen uit de groep belijdenis. De betekenis van het belijdenis doen van de prins kan volgens de huispredikant van de Oranjes moeilijk overschat worden. Dit "heeft vanwege zijn bijzondere positie ongetwijfeld een draagwijdte die uitgaat boven zijn persoon. Het zal velen in het land hebben aangesproken als een teken door welke waarden en normen de prins zich in zijn leven wilde laten leiden."

Over de inhoud van het geloof wil en kan de predikant niets zeggen. "Maar typerend vind ik wat hij in de brief die hij ter voorbereiding op zijn huwelijk schreef, hierover zei: Het geeft mij houvast in moeilijke tijden en bij moeilijke beslissingen. Het geeft me ook Iets waaraan ik uiteindelijk verantwoording kan en mag, ja moet afleggen."

Ds. Ter Linden merkt in het boek bij dit citaat op: "Ik neem waar dat hij gelooft in een God Die een kracht in je leven is en achter je staat. Niet een God Die alles bestuurt en bedisselt. Wel een God Die een stuwende kracht is in de geschiedenis."

Na de eerste jaren Bijbelkring kwamen er andere thema's naar boven. Zo behandelde de groep "vragen als: Waarin verschilt het christelijk geloof van het jodendom? Wat is het karakter van de islam?"

In 1999 maakte de groep een reis naar Israël na zich in het jodendom te hebben verdiept. Rabbijn Soetendorp en CIDI-oprichter Bob Levisson voorzagen de groep van informatie.

Daarna dook de zogeheten "Bende van Twaalf" twee jaar lang in ethische thema's. "De zin van het huwelijk, over ziekte en dood, over euthanasie en de Bijbelse gezichtspunten daarbij", aldus ds. Ter Linden.

De kerkgeschiedenis bleef niet liggen. "Een jaar lang verdiepten we ons in figuren die vanuit hun christelijk geloof de samenleving of zelfs de geschiedenis hebben beïnvloed: Luther, Calvijn, Dietrich Bonhoeffer, Johannes XXIII, Martin Luther King, Beyers Naudé en, op voorstel van de prins, Abraham Kuyper."

Daarna volgden twee jaar met als thema het christelijk geloof en de kunst, inclusief een reis naar Rome. Prof. Henk van Os, oud-directeur van het Rijksmuseum, inspireerde de groep in die jaren. In het boek zegt Van Os over de bijeenkomsten: "Mij is vooral opgevallen dat de sfeer in de Bijbelgroep buitengewoon kameraadschappelijk is en dat de levens van deze twaalf mannen heel sterk met elkaar verweven zijn. Er was een godsdienstige atmosfeer en een vanzelfsprekende omgang met de Bijbelse verhalen."

In 2008 en 2009 bestudeerde de prins en zijn vrienden de islam, aldus ds. Ter Linden. "We lazen verschillende fragmenten uit de Koran." Ook ging de groep naar een dienst in een moskee. Het onderwerp islam is de club "blijven bezighouden. De prins las er de nodige boeken omheen, zodat een van ons eens schertsend zei: "Waarom zouden we Wessels (godsdienstwetenschapper, WH) nog vragen, we hebben Alex toch?""

De prins vindt zichzelf "gelovig, niet kerkelijk", stelde de predikant gisteren. Hij hoorde dat de prins niet zo lang geleden zelf zeggen. De prins gaat niet regelmatig naar de kerk, volgens ds. Ter Linden. "Maar wie houdt het vol achttien jaar lang om de vier weken een Bijbelclub bij te wonen? Ik vind dat een moderne vorm van kerk-zijn."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 2010

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Prins bestudeert naast Bijbel en Koran ook werk Calvijn en Kuyper

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 februari 2010

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken