Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handtekening voor betrokkenheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Handtekening voor betrokkenheid

6 minuten leestijd

De betrokkenheid van ouders op het onderwijs kan vergroot worden door het ondertekenen van een ouderovereenkomst. Een vader: "Als ik een huis koop, moet ik van alles tekenen. Waarom zou ik dat voor mijn kind, dat veel belangrijker is, niet doen?"

Ook al was er sprake van vertrouwen tussen beide partijen, jarenlang trokken school en gezin gescheiden op. Bij het schoolhek droeg de ouder het stokje over aan de meester en zodra de schoolbel ging, eindigde de verantwoordelijkheid van de leerkracht.

Anno 2010 is die kloof niet meer denkbaar. Vrijwel niemand spreekt het belang tegen van een goede samenwerking tussen school en ouders. Toch valt er in de praktijk nog veel terrein te winnen, vindt de Onderwijsraad. Die bood de Tweede Kamer op 17 februari het adviesdocument "Ouders als partners" aan.

De belangrijkste aanbeveling van de raad: school en ouders moeten meer als partners samenwerken. De meeste scholen hebben wel een visie op papier staan en meer beleid geformuleerd, maar dat gaat volgens de Onderwijsraad niet verder dan "het verstrekken van informatie en het inschakelen van ouders voor hand- en spandiensten."

Gerben Heldoorn, directeur van de Amersfoortse Johannes Calvijnschool, beaamt dat een hoge ouderbetrokkenheid cruciaal is. Als ouders worden betrokken bij het onderwijs, heeft dat niet alleen invloed op de resultaten, maar ook op het welbevinden van het kind, stelt hij. "Kinderen voelen haarfijn aan of school en ouders op één lijn zitten. Een goede samenwerking maakt het voor kinderen gemakkelijker om loyaal te zijn aan beide partijen."

Met negen basisscholen, die allemaal onder de vereniging Educatis vallen, werkt Heldoorn aan het project "School en ouders", onder leiding van adviesorganisatie CPS. De scholen hebben het project in verschillende stadia ingevoerd, waarbij de Johannes Calvijnschool al een heel aantal stappen heeft gezet.

"Als leerkrachten ouders als belangrijke partner zien, gaan ze anders met hen om", meent Heldoorn. Dat heeft een positieve invloed op het onderwijs. "De gedachte dat ouders moeilijk en lastig zijn en zich niet met het onderwijs moeten bemoeien is niet van deze tijd."

Als ouders weten hoe het onderwijs in elkaar zit, kunnen ze hun kind thuis helpen. Een voorbeeld: wanneer er op een informatieavond wordt uitgelegd hoe bepaalde sommen werken, begrijpen ouders waar hun kind mee worstelt en kunnen ze het uitleggen op de manier van de school. Want veel ouders hebben het vroeger anders geleerd.

Dat betekent niet dat ouders thuis de lessen opnieuw moeten doen. "Het is natuurlijk niet zo dat kinderen eerst vijfenhalf uur op school leskrijgen en dat de les thuis nog twee uur doorgaat." De taken van school en thuis zijn anders. Het gaat vooral om het geven van extra steun aan kinderen, waarbij er een goede aansluiting is tussen de opvoeders.

Waar de Onderwijsraad blijft bij adviezen richting overheid, maakt de Calvijnschool die concreet. Op verschillende manieren wordt er gewerkt aan het vergroten van de ouderbetrokkenheid. In het team is tijdens vergaderingen gesproken over de plaats van en de omgang met ouders. "Op de pabo krijgen leerkrachten weinig scholing op dit gebied. Vooral het voeren van slechtnieuwsgesprekken komt daar aan de orde, alsof er nooit andere gesprekken worden gevoerd."

Een van de acties die het meest in het oog springen is het ondertekenen van een ouderovereenkomst. In het door ouders en leerkrachten opgestelde document staat omschreven wat school en ouders van elkaar mogen verwachten. "Het uitspreken van verwachtingen is cruciaal", vertelt Heldoorn. "Op dat gebied gaat het vaak mis. Door afspraken op papier te zetten, vermijd je probleemsituaties."

En dat is wat de school juist wil voorkomen. "We kunnen ons druk maken over de juridische kant als het misgaat. Maar we willen problemen tussen school en ouders juist voorkomen. Het document werkt dus preventief", legt Heldoorn uit.

Ouders die voor het eerst een kind op de school aanmeldden, ondertekenden het document direct. Bij ouders die al kinderen op school hadden, riep het tekenen van de overeenkomst echter vragen op. Een aantal van hen reageerde sceptisch. Ze vroegen zich af waarom het zo zakelijk moest. Het verliep toch allemaal goed? Heldoorn: "Door het document is er meer helderheid en vastigheid om op terug te vallen als het toch misgaat." Een vader beaamde dat tegenover Heldoorn: "Als ik een huis koop, moet ik van alles tekenen. Waarom zou ik dat voor mijn kind, dat veel belangrijker is, niet doen?"

Ook de inzet van een ouderpanel vindt Heldoorn een constructieve manier om ouders bij de school te betrekken. De panelleden komen regelmatig bij elkaar met als doel adviezen te geven aan de school. Daarmee kan de school dan aan de slag.

Via het ouderpanel kreeg de Johannes Calvijnschool te horen dat er op het gebied van informatievoorziening wel het een en ander verbeterd kon worden. De schoolkrant bleek bijvoorbeeld slecht gelezen te worden. Ouders wilden onder andere liever een presentatie van hun kind op de website zien. Ook bleken ouders behoefte te hebben aan onderwijsinhoudelijke informatie. Niet alleen de uitjes zijn interessant, maar ook het maandthema van de socialevaardigheidslessen of de inhoud van de rekenles.

De Calvijnschool zit ouders nogal achter de vodden bij het inzetten van ouders bij activiteiten. "Hier is geen ouder die niets doet", is de stelling van Heldoorn. De activiteitencommissie neemt contact op met ouders die zich niet opgeven voor hulp. Het is een van de verwachtingen uit de ouderovereenkomst dat iedereen iets doet. Dus daar mogen ouders op worden aangesproken, aldus Heldoorn.

Hoe ver reikt de invloed van ouders op de school? Heldoorn: "We gaan ervan uit dat ouders de professionaliteit van de leerkracht erkennen. Als iemand van de school verwacht dat we ineens een andere rekenmethode gaan gebruiken, is dat een stap te ver. Ouders mogen meedenken, maar op school houdt de leerkracht de regie in handen. Aan de andere kant: erken als leerkracht ook de deskundigheid van de ouder en ga daar professioneel mee om."

Een goede samenwerking vraagt wel wat van de school. "De grenzen moeten helder zijn, dan voorkom je ruis. Zowel richting ouders die je er meer bij wilt betrekken als richting ouders die het liefst op de directeursstoel willen gaan zitten."


Elkaar kennen

Liesbeth Kerkhoff uit Gameren heeft twee kinderen op de School met de Bijbel in haar woonplaats. "Mijn kinderen moeten zich op school thuis voelen. Daarom wil ik betrokken zijn bij wat er op school gebeurt. Voor mij betekent betrokkenheid dat ouders en leerkrachten elkaar goed kennen. Als er iets aan de hand is, moet de drempel niet te hoog zijn om naar een leerkracht toe te stappen. Dat kan pas als je elkaar veel spreekt en er goede afspraken zijn. Een ouderovereenkomst vind ik daarom zo gek nog niet."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 maart 2010

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Handtekening voor betrokkenheid

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 2 maart 2010

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken