Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer treinen vielen uit in 2009, meer reizigers reisden mee

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Meer treinen vielen uit in 2009, meer reizigers reisden mee

2 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - Door storingen op het spoor zijn vorig jaar meer treinen uitgevallen dan in 2008. Ook reden in 2009 als gevolg van de nieuwe dienstregeling minder treinen op tijd.

Maar het aantal treinreizigers is vorig jaar opnieuw toegenomen. En reizigers zijn steeds meer tevreden over de informatie die ze krijgen bij ontregelingen. Dat blijkt uit het jaarverslag van ProRail dat directeur Bert Klerk gisteren in Utrecht presenteerde.

Dat er in 2009 meer treinen uitvielen dan het jaar ervoor, is volgens ProRail volledig te wijten aan de problemen die zich voordeden in de laatste twee weken van het jaar, toen sneeuwbuien het treinverkeer vijf dagen lang ernstig belemmerden. Er gold drie dagen lang zelfs een negatief reisadvies voor de trein.

"Zoiets nooit meer", zei Klerk gisteren nog eens bij de presentatie van de jaarcijfers van 2009. Volgens de ProRaildirecteur is het spoor is uiterlijk in het najaar "winterklaar" door maatregelen die de spoorbeheerder neemt samen met de vervoerders.

De spoorsector investeert 125 miljoen euro in het vorstbestendig maken van de wissels, waarvan 45 miljoen van ProRail afkomstig is. Eerder dit jaar deed Klerk voor dit bedrag nog een beroep op het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar daar kwam de ProRaildirecteur op terug. ProRail moet verantwoordelijkheid nemen en dus zelf de verbetering van de wissels betalen, zegt Klerk nu.

ProRail, NS en andere vervoerders op het spoor hebben gezamenlijk een controlecentrum opgezet om sneller en efficiënter te kunnen werken tijdens ernstige ontregelingen. Dat Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) heeft vanaf oktober een eigen gebouw in Utrecht. Daar komt ook een weerbureau van het KNMI.

Klerk vroeg tijdens de presentatie speciaal aandacht voor vandalisme en diefstal op het spoor, volgens hem de oorzaak van een derde van alle vertragingen op het spoor. ProRail wil daders van diefstal en vandalisme in het vervolg laten opdraaien voor alle schade die zij veroorzaken en niet meer alleen voor de directe materiële schade.

"Wangedrag en vandalisme op en rond het spoor zorgen voor steeds meer vertraging van het treinverkeer en steeds hogere kosten", aldus Klerk. Het afgelopen jaar was bijna een derde van de vertraging op het spoor toe te schrijven aan spoorlopers, vandalisme, diefstal en ander wangedrag op en rond het spoor. "We gaan de daders juridisch vervolgen voor alle schade, inclusief de treinuitval."

Volgens Klerk is afgelopen Koninginnedag, toen het treinverkeer uren stil kwam te liggen door spoorlopers, geen incident. Mensen realiseren zich volgens hem niet hoe gevaarlijk het is om op het spoor te springen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 mei 2010

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Meer treinen vielen uit in 2009, meer reizigers reisden mee

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 mei 2010

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken