Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Splits openbaar vervoer in regio's"

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Als het openbaar vervoer in Nederland wordt opgesplitst in regionale netwerken die worden aanbesteed door één opdrachtgever dan wordt het beter, goedkoper en milieuvriendelijker.

Dat stelt de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in haar zaterdag verschenen Alternatief OV-plan.

Als stoptrein, bus, tram en metro per regio in één hand liggen, is het voor vervoerders en opdrachtgevers mogelijk de vervoersmiddelen beter op elkaar af te stemmen. En als reizigers betere aansluitingen krijgen, wordt het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Dat betekent weer een reductie van het fileprobleem en de CO2-uitstoot, aldus de FMN, die bestaat uit de vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Verder levert dit plan volgens de FMN een besparing op van honderden miljoenen euro's omdat er efficiënter wordt gewerkt.

Volgens de FMN kunnen de plannen al in de komende kabinetsperiode worden uitgevoerd.

Vakbond CNV Vakmensen laat in een reactie weten de samenwerking met alle ov-spelers te missen in het plan. "Het nu gepresenteerde plan leidt vermoedelijk slechts tot een enorme stammenstrijd met louter verliezers. En dat terwijl winst voor reizigers juist het oogmerk is", stelt bestuurder Wyb Kusters. Het samenwerken van Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia vindt Kusters wel een grote winst.

FNV Bondgenoten vindt dat de regie van het openbaar vervoer een taak van de overheid is om de kwaliteit te waarborgen. Daarnaast zet de bond vraagtekens bij de bezuinigingen die het plan volgens FMN oplevert.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 mei 2010

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 31 mei 2010

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken