Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Verschillen rond doop raken hele geloofsleer"

4 minuten leestijd

UTRECHT – Bij het verschil tussen kinderdoop en volwassendoop gaat het niet om een klein verschil, maar is de hele geloofsleer in het geding. Daarover waren ds. W. J. Dekker en drs. T. van der Leer het gisteravond in elk geval eens.

Ds. Dekker, predikant van de hervormde gemeente te Delft, en drs. Van der Leer, rector van het Baptisten Seminarium in Barneveld, bestreden elkaar met woorden tijdens de eerste jaarthema-avond van de Gereformeerde Theologen Studenten Vereniging Voetius in Utrecht.

Ds. Dekker stelde dat het bij de visie op de doop gaat om de manier van lezen van de Bijbel, de verhouding tussen God en mens, het functioneren van het verbond en het zicht op kerk en gemeente. Drs. Van der Leer gaf aan dat de visie op de doop inderdaad te maken heeft met de theologie, de leer van de zending en de leer van de kerk.

Volgens de baptistenvoorganger moet elke vorm van eredienst en kerkorde van de christelijke gemeente terug te vinden zijn in het Nieuwe Testament. Daarin komt de zuigelingendoop (zoals hij de kinderdoop noemt) niet expliciet voor; wel de geloofsdoop, waarvoor hij verwees naar de doop van Johannes de Doper. Van der Leer: "Zoals het voor het avondmaal niet nodig is om terug te gaan naar Mozes, zo is het voor de doop niet nodig om terug te gaan naar het Oude Testament." Naar zijn mening heeft de Reformatie, die wel zorgde voor een gezondere visie op het avondmaal, het er bij de doordenking van de visie op de doop bij laten zitten. Hij vindt het verbond een niet-Bijbelse constructie van de Reformatie.

Ds. Dekker erkende dat er in het Nieuwe Testament geen expliciete teksten staan over de doop van kinderen. Hij benadrukte echter de doorgaande lijn van het Oude naar het Nieuwe Testament en de waarde van het verbond. In het Oude Testament staat veel over het verbond van God. "God sloot Zijn verbond niet met een persoon alleen maar met die ene en met allen die bij hem hoorden."

De doop van kinderen was, aldus ds. Dekker, al in de tweede en de derde eeuw algemeen gangbaar. Dat bestreed drs. Van der Leer. Hij zei dat geleerden het er juist over eens zijn dat de zuigelingendoop pas na de vierde eeuw dominant werd. Het begin van de doop van kleine kinderen lag volgens hem bij de nooddoop: kleine kinderen die gingen sterven, werden gedoopt.

Hierin kon ds. Dekker zich niet vinden. Hij noemde Cyprianus en Origenes. Van de laatste haalde hij aan: "De kerk heeft van de apostelen de traditie ontvangen om ook aan de kleinsten de doop te geven."


Discussie doop

- Ds. W. J. Dekker en drs. T. van der Leer in debat over (kinder)doop.

- Baptist Van der Leer: Zuigelingendoop pas na vierde eeuw dominant.

- Ds. Dekker: Kerkvaders Cyprianus en Origenes noemen doop kinderen al.


Zonder verbond lukt 't niet hè?

De kinderdoop is van belang voor de gemeente, stelde ds. W. J. Dekker gisteravond in discussie met drs. T. van der Leer. "God laat de gemeente niet los maar heeft haar onvoorwaardelijk lief."

Van der Leer: "Dat geloof ik ook, maar waarom moeten kinderen dan gedoopt worden?" Ds. Dekker: "De doop is een teken en zegel dat de gedoopte kinderen door God geliefd zijn." Van der Leer: "Valt een kind dat niet in een christelijk gezin opgroeit, er niet onder?" Ds. Dekker: "Gods liefde gaat uit naar de hele wereld, maar God maakt Zijn liefde bekend door Zijn verbond." Van der Leer: "Zonder verbond lukt het niet hè?" Ds. Dekker: "Waar horen de kinderen bij?" Van der Leer: "Bij de christelijke gemeenschap, niet bij de gemeente van Christus." Ds. Dekker: "God sluit het verbond met de gemeente." Van der Leer: "Het verbond is niet dominant in de Schrift. Er is geen relatie tussen doop en verbond."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 2010

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 2010

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken