Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bidden

3 minuten leestijd

Wat moet je bidden als je niet weet wat je moet bidden of niet bidden kunt?

Eigenlijk zou ik, beste vraagsteller, graag even met je doorpraten over je vraag. Ik zou graag willen weten wat je bedoelt. Ik denk dat ik het wel weet, maar ik kan meerdere kanten op met je vraag.

Misschien vraag je je af wat je aan de Heere mag vragen in het gebed en wat niet? Mag je de Heere vragen om beterschap als je ziek bent? Dat antwoord is niet moelijk: Ja. Mag je vragen of Hij je de weg wil wijzen in de keuze van een opleiding, in het aangaan van een verkering? Ik zou willen dat alle jongeren bij zulke beslissingen de Heere om raad vragen. Misschien is het probleem van ons leven wel dat we Hem zo weinig vragen. We zoeken het meeste graag zelf uit en ja, als we er echt niet uitkomen, dan kunnen we altijd nog bidden. Laat ik maar antwoord geven met de Bijbel: Ken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden recht maken (Spr. 3:6).

Maar ik vermoed dat je vraag een andere richting op gaat. En stilletjes hoop ik dat ook. Ik hoop dat je je vraag vanuit de nood van je ziel hebt gesteld. Lig je 's avonds op je knieën om de Heere te bidden, maar is alles vanbinnen zo verward dat je niet weet wat je moet bidden? Misschien sta je wel eens moedeloos op, sla je het dekbed terug, maar durf je niet zo je bed in te stappen en ga je weer op je knieën. Maar wat moet je toch bidden? Natuurlijk weet je dat je de Heere mag bidden om bekering, om vergeving, om genade om tot Zijn eer te leven. Maar je voelt dat de Heere niet alleen je woorden hoort maar ook je hart ziet. Misschien is dat je nood wel en ben je bang dat je niet oprecht bent als je bidt. Kun je wel écht bidden, echt zoals het hoort?

Zal ik een Bijbels voorbeeld noemen van iemand die met deze vragen liep? Paulus. Paulus? De apostel die zo veel van de Heere had geleerd? Ja, Paulus. "Want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort?" (Rom 8:26). Hoe kan een schuldig, zondig mensenkind tot de hoge, heilige God spreken? Hoe kan ik eerlijk verwoorden wat er in mijn hart leeft, als mijn hart zo bedrieglijk is?

Juist in die nood wilde de Heilige Geest de apostel te hulp schieten. Toen Paulus het niet meer wist, ging de Heilige Geest in zijn hart bidden en voorzeggen wat Paulus moest spreken. Toen ging het vanzelf. Dat is een wonderlijk gebed geweest.

Ja maar, zeg je, dat is Paulus, maar ik ben onbekeerd. Luister dan nog even naar het Woord des Heeren. Hij heeft gezegd dat Hij de "Geest der genade en der gebeden" zou uitstorten over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem (Zach. 12:10). Die profetie is vervuld op de pinksterdag toen grote zondaren -ze hadden de Heere Jezus gekruist- in hun hart werden gegrepen en voor het eerst echt naar God gingen vragen (Hand 2:37).

Dat kan ook voor jou! Niet om jouw gebed, maar uit genade, om Jezus' wil.

Zit jij met een vraag over geloof, Bijbel of een ander persoonlijk probleem? Mail dan naar info@puntuit.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 2010

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bidden

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 november 2010

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken