Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwartwerken (II)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Zwartwerken (II)

3 minuten leestijd

Zwartwerken (II)
Ik wil reageren op de artikelenserie over zwartwerken. Er waren vele brave argumenten, maar ik heb gemist wat ik uitgediept had willen zien, namelijk met welk recht de overheid een stelsel van onbeperkte belastingheffing mag creƫren.

Bijbels gezien is de verplichting tot belastingbetaling bedoeld voor de instandhouding van de overheid inclusief overheidstaken. En daar wringt volgens mij nu juist de schoen. Het is toch duidelijk dat de overheidsbemoeienis uit politieke idealen wordt gevoerd en dat veel geld alleen maar wordt rondgepompt? Als op een munt of een bankbiljet een afbeelding staat, zegt dat toch niets over het eigendom?

In de Bijbel zouden ironische uitspraken te lezen zijn en daar moet ik aan denken als de uitspraak van de Heere ter sprake wordt gebracht over de beeltenis van de keizer en afdracht van "wat des keizers is."

L. Lambregtse

Jan van Arkelstraat 20

8266 CN Kampen

David en Salomo
Dr. M. J. Paul poneert in zijn recensie van het boek "David & Salomo" (RD 3-1) onjuiste en onzekere stellingen. De hypotheses van beide schrijvers verdienen een grondiger weerlegging, met bruikbare argumenten. Daarbij dient de achtergrond van de tijd van David en Salomo nauwkeurig bestudeerd te worden.

J. G. van der Land

Kwart 31

8265 SR Kampen

Zondebesef
De stelling van dr. C. S. L. Janse (RD 4-1) dat rooms-katholieken veelal een oppervlakkig zondebesef hebben, is erg kort door de bocht. Hoeveel rooms-katholieken kent Janse van hart tot hart?

Ik vlak de ernst van het misbruik door geestelijken binnen de Rooms-Katholieke Kerk niet uit en het celibaat zou daarin best een rol kunnen spelen. Tegelijk houd ik mijn hart vast als binnen het reformatorisch volksdeel mensen eens vrijelijk mochten biechten. Want het zondebesef kan daar dan wel groot zijn, de zonden zijn niet minder, noch in kwaliteit noch in kwantiteit.

Gelukkig dat Janse direct laat volgen: zonden zijn er om vergeven te worden. Dat mag zowel voor roomsen als voor reformatorischen gelden. Ik hoop dan ook dat de laatste alinea een goedbedoelde scherts is.

Kees Eijkelboom

Nansenstraat 82

2806 HN Gouda

Zondebesef (II)
Het opinieartikel "Celibaat legt last op die zwaar is om te dragen" (RD 4-1) van dr. C. S. L. Janse ademt wel heel sterk een geur van farizees geluk dat ik niet zo slecht ben als die ander.Er wordt uitgegaan van relatief veel en betrekkelijk groot misbruik. Ten opzichte van wat? Volgens Janse is het celibaat een on-Bijbelse regel. Hoezo on-Bijbels? 1 Kor. 7:37 spreekt daar toch wel anders over.

Daarnaast worden rooms-katholieken beschuldigd van een oppervlakkig zondebesef. Het is niet aan Janse om dat te beoordelen. Zijn uitspraak is behoorlijk stigmatiserend.

Laten we bidden voor misbruikslachtoffers en -daders om het geloof in Jezus Christus. Dat is in ieder geval geen zware last.

Henk Kamp

De Steen 11

3931 VK Woudenberg

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 10 januari 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Zwartwerken (II)

Bekijk de hele uitgave van maandag 10 januari 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken