Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toegang tot de Allerhoogste

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toegang tot de Allerhoogste

4 minuten leestijd

"Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden te bekwamer tijd." Hebreeën 4:16

Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, zo lezen we in de Hebreeënbrief. Want daar is Christus, de grote Hogepriester, Die medelijden kan hebben met al onze zwakheden.

Aan welke zwakheden valt hier te denken? Het Bijbelwoord wordt gebruikt voor lichamelijke kwalen. Paulus raadt Timotheüs aan wijn te gebruiken, als medicijn vanwege maagklachten. Maar we komen het woord ook tegen wanneer hij over innerlijke aanvechting spreekt en wijst op de Geest, Die onze zwakheden te hulp komt en voorbede doet. Hoe vaak zijn we in ons geloofsleven niet in goeden doen. Wanneer de apostel over de doorn in het vlees schrijft, geeft hij aan zijn lezers door dat de Heere hem, na intensief gebed, het antwoord gaf: "Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht." Met alle genoemde zwakheden mogen we dus tot de troon der genade gaan. Maar zouden wij wel gehoor vinden?

De troon der genade is immers de plaats waar de Allerhoogste regeert. Worden we niet afgewezen en gestraft in plaats van geholpen? Juist wanneer ons geloof bestreden wordt, kunnen we zo veel moeite hebben om naar de genadetroon te gaan. Nog moeilijker wordt het wanneer we in zonden vallen en schuldgevoel ons neerdrukt. In die momenten dienen we te bedenken wat de Hebreeënbrief ons voorhoudt. Niet alleen vinden we er de allerhoogste God, maar we treffen daar ook onze Zaligmaker aan. De apostel Johannes schrijft in zijn eerste brief: "En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige." Laat u in uw zwakke ogenblikken niet afschrikken. Wend uw hart niet af, maar juist daarheen! Ontleen vrijmoedigheid aan het eigen Woord van God.

Lezen we niet dat allen die geloven een Grote Hogepriester hebben? Er wordt niet gesproken over oordeel, maar over genade. En dat op goede gronden, omdat de Zaligmaker daar zit. Hij behartigt uw zaken! Hij kan met u meevoelen, want Hij is in alles verzocht geweest gelijk als wij. Worden wij verzocht, Hij werd het ook in de woestijn. Hij nam onze menselijke natuur aan. Hij weet van onze smart. Hij nam onze krankheden op, alle gebrokenheid vanwege onze zonde droeg Hij mee tot op het Kruis. Wat zijn er niet al kruisen te dragen in deze gebroken wereld. In alles werd Hij ons gelijk. Zijn lichaam was even broos als dat van ons. De pijn die Hij verdroeg was geen andere. Maar doorslaggevend is het wezenlijke verschil met u en mij: zonder zonde!

Al onze ongerechtigheden liepen als een vloedgolf op onze plaatsbekleder Christus aan. Denk er voortdurend aan, wanneer u uw noden en zorgen biddend neerlegt aan de troon der genade. Kniel neer aan de voeten van uw grote Hogepriester, Die volkomen verzoening deed. Beroep u voor de Vader op Zijn Zoon! Want Hij zal uw gebed bij Zijn Vader neerleggen en het voor u opnemen. Hij zal wijzen op Zijn Middelaarsbloed, het kruisbloed, dat vergoten is tot een volkomen verzoening van al uw zonden. Zo zal de allerhoogste en allerheiligste God uw gebed zeker verhoren, vanwege de tussenkomst van Zijn Zoon.

Is uw geloof zwak? Roept u vanuit een hart vol twijfels? Laat u door niets weerhouden om tot Gods troon te gaan, want er is genade bij God omwille van Christus Jezus. Omwille van Hem, Die al uw krankheÛn (zwakheden) kent en liefderijk geneest. Daarom is er, zolang ons het leven vergund wordt, genade indien wij daar neerknielen en God aanroepen in Jezus' Naam. Zie daarbij aanhoudend op deze Hogepriester, ontleen uw vrijmoedigheid aan Hem!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Toegang tot de Allerhoogste

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken