Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christendom Noord-Afrika verschrompeld

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Christendom Noord-Afrika verschrompeld

4 minuten leestijd

APELDOORN - De verovering van Noord-Afrika door de islam in de zevende eeuw heeft het christendom in die regio de nekslag gegeven. Van de bloeiende kerk die er tot die tijd bestond, is nauwelijks nog iets overgebleven. Verschillende landen staan nu op de ranglijst van staten waar christenen worden onderdrukt, Egypte op nummer 19, Algerije op 22, Libië op 25 en Tunesië op 37.

De christelijke gemeenten in de Noord-Afrikaanse landen bestaan nu vooral uit rooms-katholieken. Protestanten vormen een zeer kleine minderheid. Zendelingen worden niet geduld, vooral omdat ze gezien worden als vertegenwoordigers van het westers kapitalisme.

Europeanen zijn zich vaak niet bewust dat de kerk in Noord-Afrika een belangrijk stempel heeft gezet op de ontwikkeling van het christendom. Een groot deel van de bekende kerkvaders is hier geboren en getogen.

In de Vroege Kerk onderscheidde de christelijke kerk in Noord-Afrika zich van christendom in Europa door een verlangen naar orthodoxie in de leer en zuiverheid van het leven. Vandaar dat theologen in die regio vroegtijdig in het verweer kwamen tegen dwalingen.

De eerste grote aanval op het orthodoxe christendom kwam in de vijfde eeuw door de ariaanse Vandalen. Twee eeuwen later vestigden de moslims voorgoed hun heerschappij. Autochtone christenen werden vervolgd. Alleen buitenlanders werd ruimte gegund om hun geloof te beleven. Een lijn die tot vandaag is vastgehouden.


Verbreiding van het christendom in Noord-Afrika (eind derde eeuw)

Augustinus (354-430) werd geboren in het Noord-Afrikaanse stadje Thagaste. Op 21-jarige leeftijd vestigde hij zich als leraar in de retorica te Carthago. Na zijn bekering tot het christendom in 386 en een verblijf in Rome en Milaan keerde hij terug naar Noord-Afrika. Daar werd hij tegen zijn wil benoemd tot bisschop van de kerk in Hippo Regius. Augustinus overleed in 430 tijdens het beleg van Hippo door de Vandalen.

Tertullianus (ca. 160- ca. 230) woonde het grootste deel van zijn leven in Carthago, de hoofdstad van de Romeinse provincie Afrika. Tertullianus werd op latere leeftijd christen. Drie boeken van de invloedrijke theoloog en filosoof zijn bewaard gebleven. Beroemd is zijn uitspraak dat „het bloed van de martelaren zaad [van de kerk] is.” Tertullianus verwierf bekendheid als verdediger (apologeet) van het christendom.

Cyprianus (ca. 200-258) was een invloedrijk inwoner van Carthago. Al snel na zijn bekering tot het christendom werd hij bisschop van de stad Carthago. In het jaar 250 kwam Cyprianus onder vuur te liggen. Hij vluchtte voor vervolging. Verder pleitte de bisschop voor een milde behandeling van afvalligen. Critici verweten hem dat hij water bij de wijn van het Evangelie deed. In 258 stierf hij de marteldood.

Donatus (?-ca. 355) kreeg bekendheid als leider van een schismatische christelijke sekte in Noord-Afrika. Het donatisme was een radicale stroming die zich onder meer verzette tegen het opnieuw opnemen van afvalligen in de kerk. De stroming is krachtig bestreden door de kerkvader Augustinus. Er is weinig over Donatus’ leven bekend. Hij was enige tijd bisschop van Carthago. In het jaar 347 werd hij verbannen naar Gallië.

Anthonius (251-356), bekend als de vader van het kloosterleven, werd geboren in de plaats Heracleopolis, het huidige Ihnasiya Umm al-Kimam. Toen hij twintig jaar was, verloor hij beide ouders. Antonius schonk de bezittingen die hij erfde aan de armen en trok zich terug in de Oostelijke Woestijn van Egypte. Samen met anderen die zich bij hem voegden, vormde hij daar een van de eerste gemeenschappen van monniken.

Origenes (ca. 185-254) was een de meest invloedrijke theologen uit de Vroege Kerk. Hij werd rond 185 in Alexandrië geboren. Origines muntte uit in vroomheid en ascese. Hij stierf in 254 aan de gevolgen van zware mishandeling. In 399 en later in 553 werd Origenes postuum door de kerk als ketter veroordeeld. De kerk verwierp onder meer Origenes’ leer van de algemene verzoening.

Athanasius (?-373) woonde in 325 als diaken van de kerk te Alexandrië het concilie van Nicea (325) bij. Drie jaar later werd hij bisschop van Alexandrië. Hoewel hij vanwege politieke machtswisselingen vijf keer is verbannen, bleef hij zijn bisdom trouw. Athanasius behoort tot de grote kerkvaders. Hij kreeg onder meer bekendheid vanwege zijn aandeel in de formulering en verdediging van de leer van de Drie-eenheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 2011

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Christendom Noord-Afrika verschrompeld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 februari 2011

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken