Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Toekomst ziet er niet goed uit"

3 minuten leestijd

AMERSFOORT - De politieke discussie over een verbod op ritueel slachten heeft veel oude wonden geopend in de Joodse gemeenschap, constateren opperrabbijn Jacobs en rabbijn Lody van de Kamp. "Hitler begon ook met een verbod op koosjere slacht."

Jacobs voorziet ook dat het niet blijft bij de discussie over koosjer slachten. Als voorbeeld noemt hij stemmen die opgaan om Joodse scholen te sluiten vanwege een tekort aan leerlingen en om besnijdenis van Joodse jongetjes te verbieden. Dat laatste zou kindermishandeling zijn.

"Ik ben geen profeet", zegt de opperrabbijn, "maar die discussie komt er natuurlijk ook aan. Dat gebeurt in het Nederland waarvan men vroeger zei dat het zo goed was voor de Joden. In de Tweede Wereldoorlog waren maar weinig mensen fout. Toch waren ook maar weinigen echt goed door actief verzet te plegen! De meesten lieten de verschrikkingen gewoon gebeuren zonder in actie te komen. Daarvoor moeten we waken."

De Amsterdamse rabbijn Lody van de Kamp merkt dat de emotionele gevolgen van de politieke discussies worden onderschat. "Veel mensen zeggen: "Je moet de oorlog niet overal bijhalen, want dit gaat om dierenwelzijn." Uiteraard is dat een groot verschil, maar toch roept het onbedoelde herinneringen op. De discussies over slacht en besnijdenis worden bovendien niet op basis van kennis gevoerd. Alsof wij onze baby's verminken! We worden gezien als dierenbeulen en straks ook nog als kindermishandelaars. Al honderden jaren wordt de Jood beschuldigd en weggezet als de "eeuwige bruut". Wij willen de discussies zuiver voeren en willen dat godsdienstvrijheid in Nederland blijft bestaan. Maar als wij blijven verwijzen naar de donkere bladzijden in de geschiedenis zijn we voor velen geen volwaardige gesprekspartner. Dat is ons dilemma."

Niet alleen het verleden is traumatisch. Somber is opperrabbijn Jacobs ook over de toekomst van het Jodendom in Nederland. Hij onderstreept de woorden van oud-politicus Bolkestein (VVD), die zich zorgen maakt omdat hij hier voor bewuste Joden geen toekomst meer ziet. Jacobs: "Natuurlijk probeer ik onze mensen gerust te stellen, maar de toekomst ziet er inderdaad niet goed uit. Ik zie mezelf als een soort reddingswerker voor de Joodse gemeenschap in plaats van een opbouwer. Dat betreur ik. Zo'n hulpverlener moet mensen redden en bijstaan; en in ons geval dus het Jodendom in Nederland. Dat is nu mijn taak, maar ik had dat graag anders gezien. Ik hoop niet dat het Joodse volk in de toekomst uit Nederland bevrijd moet worden, zoals onze voorvaderen uit Egypte."

Rabbijn Van de Kamp wil zich echter toch laten inspireren door de Joodse overlevenden van de Holocaust. "Zij hebben na de oorlog op wonderbaarlijke wijze het leven weer opgepakt en een nieuwe toekomst opgebouwd. Voorbeelden die ons motiveren om de Joodse gemeenschap -met ongeveer 500 orthodoxe gelovigen- weer op te bouwen."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2011

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2011

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken