Bekijk het origineel

Doe mij maar een biertje zonder

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Doe mij maar een biertje zonder

Van de Nederlanders drinkt 10 procent geregeld een alcoholvrij biertje

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Alcoholvrij bier is booming. Bierbrouwers zetten met de zomer in aantocht steeds meer varianten van het alcoholvrije gerstenat in de markt.

De echte liefhebber haalt er wellicht zijn neus voor op, maar de trend is onmiskenbaar; alcoholvrij, inmiddels ook bekend als 0.0 procent, is bezig aan een opmars.

In vergelijking met de totale bieromzet is het segment nog vrij klein. Ongeveer 1 tot 1,5 procent van de biermarkt is zonder alcohol. Toch is de groei niet uit te vlakken. De afgelopen vijf jaar steeg de consumptie van alcoholvrij bier in Europa al met ruim 50 procent, becijferde bierbrouwer Bavaria.

Ook in Nederland is die trend te zien. Meer dan 10 procent van de Nederlanders drinkt nu al geregeld een alcoholvrij biertje en de verwachting is dat de vraag naar alcoholvrij de komende jaren blijft groeien.

"Alcoholvrij bier heeft de gezonde eigenschappen van bier, zonder de alcohol, waardoor je het niet met mate hoeft te drinken", verklaart directeur Peer Swinkels van Bavaria het succes. "Daarnaast is alcoholvrij bier van nature een laagcalorisch product, waarmee het een perfect alternatief is, niet alleen voor alcoholhoudend bier, maar ook voor bijvoorbeeld frisdrank, vruchtensappen, koffie en thee."

Maltbier is dan ook al jarenlang een niet meer weg te denken drankje op terrassen en in cafés, hoewel de omzet de laatste tijd leek te stagneren. Een nieuwe impuls kreeg het segment vorig jaar met de introductie van alcoholvrij witbier. Bavaria had de primeur met het eerste witbier in Nederland zonder alcohol, een brouwsel met acacia-extract dat een bijzonder frisse smaak moet waarborgen. Het nieuwe product stuwde de omzet in Nederland van alcoholvrij bier met tientallen procenten.

Ook andere bierbrouwers zagen de tijd rijp om het alcoholvrije segment nieuw leven in te blazen. Zoals marktleider Heineken, die met vergelijkbare producten op de proppen kwam. In Nederland speelt de brouwer al langer in op de trend met Amstel Malt, maar nu ook met alcoholvrije Wieckse Witte en Wieckse Rosé.

Plannen voor een alcoholvrij Heinekenbier heeft de brouwer momenteel niet, zei een woordvoerder.

Door het succes blijven de zuiderburen niet achter. Brouwerij Hoegaarden bracht vorige maand het eerste alcoholvrije Belgische witbier op de markt. Het bier, Hoegaarden 0.0, wordt gefabriceerd met de zes typische ingrediënten van Hoegaarden en een toets van citrusvruchten.

Buiten Nederland is alcoholvrij erg populair in Spanje (Buckler), maar ook in de Arabische wereld, waar alcohol vanwege het geloof verboden is. Zo verkoopt Heineken in Egypte en Marokko de merken Amstel Zero en Fayrouz en maltvarianten in Tunesië, Jordanië, Libanon en Algerije.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2011

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Doe mij maar een biertje zonder

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2011

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken