Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een sierlijke gordel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Een sierlijke gordel

3 minuten leestijd

"Want gelijk als een gordel kleeft aan de lenden van een man, alzo heb Ik het ganse huis van Israël en het ganse huis van Juda aan Mij doen kleven, spreekt de Heere, om Mij te zijn tot een volk, en tot een naam, en tot lof, en tot heerlijkheid; maar zij hebben niet gehoord." Jeremia 13:11

Eeuwen geleden kreeg de profeet Jeremia van de Heere de opdracht om naar de markt te gaan en daar een linnen gordel te kopen. Weldra staat de profeet in de straten van Jeruzalem met die gordel om zijn middel te preken. De gordel als beeld van de liefde van de Heere tot Zijn volk. Hij droeg dat volk als een nauwe gordel om Zijn lenden. Onder Zijn kloppende Vaderhart. Dicht tegen Zijn ingewanden, die rommelen van barmhartigheid. Hij wilde niets tussen Hem en Zijn volk in hebben. Wat een liefde!

Wel een hoge roeping voor het volk. Om Gods heilige en reine lenden past immers geen besmeurde gordel, vol vlekken.

De Heere laat duidelijk weten dat de gordel niet in het water mag komen. Het water als beeld van dreiging en bederf. De modder van de wereld, die ons als een moeras naar beneden zuigt.

Wonderlijk dat Jeremia vervolgens opdracht krijgt de gordel te begraven bij de Frath, want daar is het water. En inderdaad, als hij hem later weer moet opgraven, deugt de gordel nergens meer toe. Helemaal aangetast en aangevreten.

En wat lezen we dan? Dat de Heere die verdorven gordel vergelijkt met Zijn volk. Zijn volk, dat zich liet volzuigen met de modderstroom van de wereld. Dat dronk van de brakke wateren van deze wereld.

En wij? Bij onze doop werd ons voorgehouden de Heere aan te hangen -aan te kleven-, te betrouwen en lief te hebben en de wereld te verzaken. Hem aan te hangen met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde. Om zo een sierlijke gordel voor Hem te zijn, waar Hij mee voor de dag kan komen.

Van nature zijn we dit niet. En zelfs na ontvangen genade kan onze ziel zo aan het stof kleven. "Ik ellendig mens?", verzuchtte de apostel.

Iemand als Ruth mocht door genade de brakke wateren van Moab achter zich laten. Ze kleefde haar schoonmoeder aan, en in haar het volk en de God van haar schoonmoeder. Orpa kon echter geen afscheid nemen van Moab.

En wij? Velen verkiezen grensbewoner te zijn. Eén been in Kanaän en één been in Moab. Anderen willen wel een gordel rond de lenden van de Heere zijn, maar dan wel een heel losse gordel, waar ze heel veel tussen kunnen stoppen. Niet te dicht tegen Hem aan. Beetje afstand. Er is echter geen betere plek dan in Zijn directe nabijheid!

Lezer(es), een sierlijke gordel voor Hem zijn en volop de modderstromen van de wereld via allerlei kanalen onze huizen en levens te laten binnenstromen, kan niet. We worden erin weggezogen. Bovendien heeft de Heere recht op ons. Het is ook ónze roeping om Hem te zijn tot een volk. Zodat niet meer geldt: "Lo-ammi", maar "Ammi". Mijn volk! Mijn eigendom. Duur gekocht. Om Hem te zijn tot een volk, tot een naam, tot lof en tot heerlijkheid.

Een volmaakt sierlijke gordel voor de Vader was Jezus. "Ik heb U verheerlijkt op de aarde."

Bedenk dat Hij kwam als de meerdere Jeremia. Om bedorven en aangevreten gordels op te rapen uit de modder en schoon te maken. Te redden van het definitieve verderf. Ja, ze te maken tot een prachtig sieraad voor Hem. Voor eeuwig!

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Een sierlijke gordel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken