Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Historie lutheranen op schrift gesteld

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Historie lutheranen op schrift gesteld

Vijf eeuwen geschiedenis in Nederland beschreven

3 minuten leestijd

WOERDEN - Lutheranen in Nederland zijn via de Protestantse Kerk verbonden met de hoofdstroom van het protestantisme. "Daarom hebben we toekomst." Dat zei prof. dr. J. P. Boendermaker zaterdag in Woerden, na de aanbieding van het boek "Lutheranen in de Lage Landen. Geschiedenis van een godsdienstige minderheid (ca. 1520-2004)".

Dr. K. G. van Manen, redacteur van het boek, overhandigde het eerste exemplaar aan ds. Susanne Freytag, president van de evangelisch-lutherse synode in de Protestantse Kerk. Prof. Boendermaker kreeg het werk daarna aangeboden.

De emeritus hoogleraar lutherana en liturgiek aan het Evangelisch-Luthers Seminarium en de Vrije Universiteit in Amsterdam zei dat het boek gaat over "onze gezamenlijke geschiedenis." Daarmee bedoelde hij niet de geschiedenis van het lutherse smaldeel, maar die van de Protestantse Kerk.

Ds. Freytag noemde het 800 pagina's tellende boek een standaardwerk voor de 21e eeuw. Ze wilde niet spreken van meerderheids- en minderheidskerken. "Nu is elke kerk in Nederland minderheidskerk geworden. Lutheranen kunnen helpen bij het leren omgaan van de kerk met het leven in de marge van de samenleving, omdat ze dat al eeuwenlang gedaan hebben."

Voorafgaand aan de presentatie zei dr. Van Manen dat de groei van de lutherse kerken in Nederland de afgelopen eeuwen voornamelijk te danken is aan immigratie van mensen uit Duitsland en, in mindere mate, uit de Scandinavische landen.

Lutheranen in Nederland pasten zich aan. "Lutherse gemeenten hielden hun kerken sober, om niet te veel op de rooms-katholieke kerken te lijken. Zo hadden de Nederlandse lutherse kerken geen beelden en altaren. Ze accepteerden die soberheid, om in hun nieuwe vaderland maatschappelijk aanvaard te worden."

Er was ook sprake van beïnvloeding van de calvinistische kerken. "De liederen van Luther hadden invloed op de Nederlandse psalmbundel. Petrus Datheen speelde leentjebuur bij Luther, door achter in zijn psalmbundel enige gezangen op te nemen." Verder noemde hij het Lutherlied "Een vaste burcht", dat ook door Nederlandse calvinisten gezongen wordt.

Het invoeren van orgels in de kerk zou volgens dr. Van Manen mede door lutherse invloeden tot stand zijn gekomen.

Dr. S. Hiebsch, luthers theologe en onderzoeker aan de Vrije Universiteit, maakte in haar bijdrage het verband duidelijk tussen Wittenberg, waar Luther woonde, en het ooit protestantse Antwerpen.

Zie ook Puntkomma pag. 11.



Lutheranen

- Boek over geschiedenis lutheranen in Lage Landen gepresenteerd.

- Volgelingen Luther in Nederland veelal afkomstig uit Duitsland, Scandinavië.

- Lutheranen pasten zich in Nederland vaak aan aan protestantse hoofdstroom.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 oktober 2011

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Historie lutheranen op schrift gesteld

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 oktober 2011

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken