Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorbede voor de overheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Voorbede voor de overheid

3 minuten leestijd

"Ik vermaan dan voor alle dingen, dat gedaan worden smekingen, gebeden, voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen, voor koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarbeid." 1 Timotheüs 2:1, 2

De apostel gebruikt verschillende woorden voor bidden. Eerst heeft hij het over smekingen. In het smeekgebed wordt een dringende concrete nood bij de Heere neergelegd. In de gebeden wordt gevraagd om Gods hulp en zegen. Dan zijn er voorbiddingen: gebeden tot God ten behoeve van anderen. Ten slotte zijn er de dankzeggingen: Hem danken voor de door ons en anderen ontvangen zegeningen.

Smekingen, gebeden, voorbiddingen en dankzeggingen voor alle mensen en voor koningen en allen die in hoogheid zijn. Het gaat hier onder meer om de voorbede voor de overheid. Dat was in Paulus' dagen geen christelijke overheid. De Romeinse keizer stond vijandig ten opzichte van de christenen in zijn rijk. En toch bidden voor zo'n overheid, ook al staat zij er helemaal niet bij stil dat zij Gods dienares is. Dat bidden houdt dan in dat de overheid echt gaat verstaan dat zij Gods dienares is, opdat zij voor God gaat buigen.

We worden vermaand en verplicht tot het doen van voorbede voor koningen en allen die in hoogheid zijn. In onze situatie: voorbede voor koningin Beatrix, voor de ministers en de staatssecretarissen, voor de leden van de Staten-Generaal, voor de leden van de Provinciale Staten, voor Burgemeester en Wethouders en gemeenteraadsleden.

De voorbede voor overheidspersonen is nodig, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid. De overheid is er voor ons bestwil. Zij is Gods dienares, u ten goede (Rom. 13:4a).

Een gerust en stil leven houdt in dat er geen anarchie, geen chaos en geen opstand zullen ontstaan, want die zaken ontwrichten de samenleving en zij belemmeren ook de voortgang van de bediening van de verzoening, de Evangelieverkondiging. Het gaat overigens niet om een gerust en stil leven zonder meer. Is het ons bij het doen van voorbede voor overheidspersonen puur te doen om economisch rendement, welvaart, geld en goed, dan missen we het doel. Dat is letterlijk: zonde. Bekering is geboden. Een schuldbelijdenis is op haar plaats. In die weg van verootmoediging is er door het zien op Jezus uitkomst.

Het gaat om een gerust en stil leven in alle godzaligheid en eerbaarheid. Een godzalig leven, dat is een leven in liefdevolle eerbied voor God, een leven waarin het hart op God gericht is. Dat is het leven van het geloof in de tere en liefdevolle omgang met God. Dat is het leven waarin God vereerd wordt. Het gaat in dat godzalige leven om God, om Zijn Naam, om Zijn eer en om Zijn Koninkrijk. Dat nu is het hoogste doel van de voorbede voor koningen en allen die in hoogheid zijn. In de tekst gaat het ook over eerbaarheid. Dat duidt op een respectvolle en liefdevolle omgang met onze naasten.

De tekstwoorden staan in een gedeelte waarin Christus Jezus als de Zaligmaker en de Middelaar wordt getekend. Hij is de Gekruisigde en de Opgestane! Alleen dankzij Hem is een godzalig en eerbaar leven mogelijk. We hebben de hulp en de leiding van de Heilige Geest nodig om te zien op Hem en te leven uit Hem en zo te zoeken de dingen die boven zijn. We hebben Hem nodig om biddend en werkend onze verantwoordelijkheid te dragen in kerk en maatschappij. Daarbij gaat het in de eerste plaats om de eer van Zijn Naam en vervolgens ook om ons leven en welzijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Voorbede voor de overheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2011

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken