Bekijk het origineel

Kritiek op verhoging snelheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kritiek op verhoging snelheid

Vaker 130 kilometer op rijkswegen

3 minuten leestijd

DEN HAAG - De linkse oppositie en natuur- en milieuorganisaties hebben kritisch gereageerd op het besluit van minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) om de maximumsnelheid per 1 september op bijna 60 procent van de snelwegen te verhogen.

Op ruim 900 kilometer snelweg geldt straks 24 uur per dag een limiet van 130 kilometer per uur. Op bijna 500 kilometer snelweg kan in de avond en de nacht zo hard worden gereden. Verder gaat de maximumsnelheid op vier van de vijf 80 kilometerzones bij de grote steden omhoog naar 100 kilometer per uur.

De afgelopen tijd is geëxperimenteerd met een maximumsnelheid van 130 op acht trajecten. Volgens minister Schultz blijkt dat de hogere snelheid mogelijk is binnen de normen voor luchtkwaliteit en geluid.

Eerder onderzoek toonde aan dat de hogere maximumsnelheid zonder maatregelen kan leiden tot per jaar 3 tot 7 meer verkeersdoden en 17 tot 34 meer gewonden.

Omdat Schultz de dalende trend van aantallen verkeersslachtoffers wil vasthouden, trekt ze 85 miljoen euro uit voor verbetering van de verkeersveiligheid.

Haar besluit leidde gisteren tot kritische reacties. Veilig Verkeer Nederland stelde dat "de mens niet is gemaakt voor snelheid en daar slecht mee kan omgaan."

Milieudefensie vindt dat de minister "alleen maar kijkt naar meer asfalt en geen oog heeft voor de gevolgen voor de luchtkwaliteit en het milieu." Natuur en Milieu wees erop dat harder rijden Nederland op kosten jaagt vanwege de milieuschade.

Ook GroenLinks is ongelukkig met het besluit. "Schultz zet het verstand op nul", zei Kamerlid Van Gent. "Ze sluit, voor een paar minuten tijdwinst, de ogen voor de gevolgen van snelheidsverhogingen voor de gezondheid van omwonenden van snelwegen en de verkeersveiligheid."

Ook D66 plaatste kanttekeningen. De PvdA sprak van "symboolpolitiek. Het probleem is of je überhaupt kunt doorrijden, niet of je een paar seconden sneller thuis bent."

Positiever was CDA-Kamerlid De Rouwe. "Het CDA steunt de beperkte snelheidsverhoging naar 130 km per uur, mits leefbaarheid van direct omwonenden en de veiligheid van ons allen hiervoor niet de prijs is. Veilig gaat voor vlot."

De VVD is blij met het voornemen van Schultz. Die partij had juist vorige week nog aangedrongen op de snelheidsverhoging. Ook gedoogpartner PVV juicht haar plannen toe.

De ANWB vindt het goed dat de minister de snelwegen tegen het licht heeft gehouden om te kijken of de geldende maximumsnelheid nog zinnig is.



Maximumsnelheid

- Besluit minister om maximumsnelheid te verhogen, lokt veel kritiek uit.

- Schultz neemt maatregelen om extra verkeersslachtoffers te voorkomen.

- Coalitie en ANWB positief over snelheidsverhoging.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 november 2011

Reformatorisch Dagblad | 11 Pagina's

Kritiek op verhoging snelheid

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 november 2011

Reformatorisch Dagblad | 11 Pagina's

PDF Bekijken