Bekijk het origineel

Born: 4,5 miljoen auto's en 18 nieuwe modellen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Born: 4,5 miljoen auto's en 18 nieuwe modellen

3 minuten leestijd

BORN - NedCar begon in 1967 als gloednieuwe fabriek van DAF voor de productie van personenauto's. Ter compensatie van de mijnsluitingen werd Born de vestigingsplaats. Sindsdien zijn daar meer dan 4,5 miljoen auto's van de band gerold en achttien nieuwe modellen geïntroduceerd.

1928: De gebroeders Van Doorne starten in Eindhoven een fabriek van aanhangwagens en speciale voertuigen en later ook vrachtwagens: Van Doorne's Automobielfabrieken (DAF).

1958: DAF presenteert op de AutoRAI in Amsterdam zijn eerste personenauto, de DAF 600 (later DAF 33 genoemd).

1967: DAF start een tweede fabriek in Born; hier vindt de productie van personenauto's plaats. De Staatsmijnen (het latere DSM) krijgen een minderheidsbelang in DAF.

1972: Introductie van de DAF 66. In ditzelfde jaar wordt DAF gesplitst in een bedrijfswagen- en een personenautodivisie, DAF Car BV. De Zweedse autofabrikant Volvo neemt een belang van 33 procent in DAF Car.

1974: In de nasleep van de internationale oliecrisis van 1973 loopt de productie van DAF met ongeveer 30 procent terug.

1975: Volvo neemt DAF-personenauto's over. Een kwart van de aandelen blijft in Nederlandse handen: 10 procent van DSM en 15 procent van DAF Holding. De fabriek heet voortaan Volvo Car BV.

1976: DAF Holding draagt zijn aandelen over aan DSM. Volvo Car krijgt een nieuw hoofdkantoor en technisch centrum in Helmond.

1977: De Nederlandse staat verstrekt Volvo Car een lening van 100 miljoen gulden en krijgt via DSM en de Nationale Investeringsbank 45 procent van de aandelen in handen.

1981: De Nederlandse overheid verhoogt haar belang in Volvo Car naar 70 procent.

1984: De jaarproductie van de succesvolle Volvo 300-serie overschrijdt de 100.000 stuks.

1985: Introductie van de Volvo 480 ES, het eerste model uit de 400-serie; met de 480 mikt Volvo Car onder meer op de Amerikaanse markt, maar de ongunstige koers van de dollar gooit roet in het eten.

1991: Volvo Car Corporation, Mitsubishi Motors Corporation en de Nederlandse staat maken van Volvo Car BV een gezamenlijke joint venture: Netherlands Car BV, kortweg NedCar. Elk van de partijen neemt een aandeel van 33 procent in de nieuwe onderneming. Er wordt een investeringsprogramma opgesteld van 3 miljard gulden.

1995: Introductie van de Mitsubishi Carisma, de eerste Mitsubishi van Nederlandse makelij.

1999: De Nederlandse staat trekt zich terug uit NedCar.

2000: In Born worden dit jaar bijna 215.000 auto's gemaakt.

2001: Mitsubishi wordt 100 procent eigenaar van Nedcar. Mitsubishi zelf gaat in zee met het Duitse DaimlerChrysler.

2004: De laatste Volvo rolt in Born van de band; Mitsubishi en DaimlerChrysler beginnen met de productie van de Colt en de Smart Forfour. NedCar zegt het contract van 900 tijdelijke medewerkers op. Een jaar later worden bijna 370 mensen ontslagen en nog eens 300 gedetacheerd.

2006: In Born worden nog 130.000 auto's gemaakt. In juli stopt DaimlerChrysler met de ForFour en trekt zich helemaal terug uit NedCar. Dat leidt tot arbeidsonrust, demonstratieve acties en een staking. Gevreesd wordt voor de banen van de 3000 werknemers. In 2006 en 2007 maakten 1200 mensen gebruik van een vrijwillige afvloeiingsregeling.

2008: Mitsubishi begint in Born met de productie van de Outlander. Bijna tegelijkertijd slaat de wereldwijde crisis toe.

2012: Mitsubishi stopt met de productie bij NedCar in Born.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 februari 2012

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Born: 4,5 miljoen auto's en 18 nieuwe modellen

Bekijk de hele uitgave van maandag 6 februari 2012

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken