Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gewonde: Na de klap was het even stil in de trein

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gewonde: Na de klap was het even stil in de trein

2 minuten leestijd

AMSTERDAM – Een gezellig dagje uit met een vriendin naar Den Helder eindigde zaterdag voor Yvonne in een drama. De dubbeldekstrein waarin ze zat, begon op een gegeven moment in Amsterdam te „wiebelen.” Toen volgde opeens een klap en vlogen mensen door de coupé heen of botsten ze tegen tafeltjes en bankjes.

Daarna was het een moment stil, vertelde een behoorlijk aangeslagen Yvonne zaterdagavond. De stilte ging vrij snel over in hectiek. Mensen om Yvonne heen begonnen te kermen van de pijn. Zelf had ze ook behoorlijk pijn: de botsing leverde haar gekneusde ribben op.

De hulpdiensten waren volgens Yvonne snel ter plaatse. Zelf werd ze naar een opvanglocatie in de buurt gebracht. Aan het einde van de avond werd ze opgehaald door haar man.

Op internet werd volop getwitterd door passagiers van de treinen die op elkaar botsten. „Mijn coupé was leeg, ik zat 1e klas, de rest van de trein zat propvol mensen. Gewoon tegen raam geknald!” aldus twitteraar Giovanni Laisina.

Veel mensen twitterden ook over familieleden die in de trein zaten. „Mijn mama, nicht en zusje zitten erin! Gelukkig niet erg gewond, maar erg geschrokken!” aldus een ongeruste dochter.

De treinbotsing waardoor zaterdag in Amsterdam 117 mensen gewond raakten, is het ernstigste spoorongeluk in jaren in Nederland. De laatste keer dat tientallen mensen gewond raakten, was in november 2006 in Arnhem, toen een goederentrein door een rood sein reed en op een passagierstrein reed.

In juni van dat jaar had ook een ernstig ongeval plaats in Maastricht. Een passagierstrein reed toen op een stilstaand leeg treinstel, met tientallen gewonden tot gevolg. Dat ongeval werd veroorzaakt door een black-out van de machinist.

Het treinongeval bij Harmelen in 1962 is het ernstigste in de Nederlandse geschiedenis. Toen kwamen 93 mensen om en raakten meer dan 50 anderen gewond toen twee passagierstreinen in dichte mist op elkaar reden. Het Amsterdamse spoor is de afgelopen paar jaar vaker het toneel geweest van treinongevallen. Zo ontspoorde in november 2008 een goederentrein bij station Amsterdam Muiderpoort. In de buurt van hetzelfde Amsterdamse station botsten in maart 2007 een lege trein en een intercity op elkaar. Hierbij vielen geen gewonden, maar ontstond ook veel schade en oponthoud. De machinist van de lege trein had een rood sein over het hoofd gezien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 23 april 2012

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Gewonde: Na de klap was het even stil in de trein

Bekijk de hele uitgave van maandag 23 april 2012

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken